Rechter stelt franchisenemers Albert Heijn in het ongelijk

Volgens de franchisers rekende Albert Heijn inkoopvoordelen niet door. Zij eisten inzage in de boeken van het moederbedrijf, maar dat is volgens de rechter niet nodig.

Het nieuwe logo van Ahold Delhaize voor het hoofdkantoor van het gefuseerde supermarktconcern in Zaandam. Het combineert de kroon uit het logo van Ahold met de leeuw uit het logo van Delhaize. Foto: ANP/KOEN VAN WEEL

De franchisenemers van Albert Heijn zijn op alle punten in het ongelijk gesteld in de rechtszaak die zij tegen het supermarktbedrijf hadden aangespannen. Dat blijkt uit het vonnis van de rechtbank, dat woensdag is gepubliceerd. De al jaren voortslepende ruzie tussen Albert Heijn en zijn franchisers leidde ertoe dat de partijen elkaar in september voor de rechtbank in Haarlem troffen.

De franchisers klaagden bij de rechter dat zij veel geld mislopen doordat AH allerlei trucjes uithaalt, bijvoorbeeld door inkoopvoordelen niet aan hen door te rekenen. De ondernemers eisten inzage in de boeken van hun moederbedrijf, om te kunnen controleren hoe bonussen en voordelen worden verdeeld.

‘Franchiser exploiteert winkel voor eigen rekening’

AH stelde op zijn beurt dat de franchisers uit zijn op een “soort eenzijdige winstdelingsovereenkomst”, waarbij zij wél willen delen in de winst, maar niet in de risico’s. Dat is ook wat de rechtbank in zijn uitspraak stelt. De rechter zegt het principe van ‘eerlijk delen’, waar de franchisers zich op beroepen, niet terug te vinden in de franchiseovereenkomst.

Een franchisenemer is een zelfstandig ondernemer, stelt de rechtbank, en dat betekent dat hij de AH-winkel “geheel voor eigen rekening en risico exploiteert”. De accountant van de franchisevereniging zou bovendien voldoende mogelijkheden hebben om de cijfers te controleren. De rechtbank wijst alle vorderingen van de franchisenemers dan ook af en roept de partijen op hun conflict aan de onderhandelingstafel op te lossen.

Ook ruzie over online bestellingen

AH is “blij met de uitspraak en met het feit dat er nu duidelijkheid is”, stelt de supermarktketen in een persverklaring. “Met deze uitspraak als basis, kijken wij ernaar uit om opnieuw in gesprek te gaan met onze franchisenemers om afspraken te maken voor de toekomst.”

Ton Croiset van Uchelen, directeur van het bestuursbureau van de franchisevereniging, vindt “het nog te vroeg om te reageren”, zei hij woensdagmiddag. Hij wil de uitspraak eerst bestuderen.

Als AH en de franchisers opnieuw met elkaar in gesprek gaan, kunnen zij meteen afspraken maken over de verdeling van de omzet van online bestellingen. Daarover ruziën AH en zijn franchisers óók al jaren.