Meer snelgroeiende bedrijven, maar niet in topsectoren

Onderzoek

Eén op de twintig ondernemingen groeit snel. En één op de twintig snelgroeiende bedrijven komt voort uit een start-up.

Het distributiecentrum van internetwinkel Coolblue, dat al jaren valt onder de snelgroeiende bedrijven volgens onderzoeker Justin Jansen. Foto Bas Czerwinski / ANP

Het aantal snelgroeiende bedrijven in Nederland neemt voor het eerst in zeven jaar tijd weer toe. Dat blijkt uit het ScaleUp Dashboard, een jaarlijks onderzoek van de Erasmus Universiteit, dat donderdag gepresenteerd wordt. Vorig jaar zijn er vergeleken met een jaar eerder 7,3 procent meer bedrijven bijgekomen die qua werkgelegenheid of omzet gedurende drie jaar minstens 20 procent per jaar groeien.

In totaal zijn er nu in Nederland 3.070 snelgroeiende bedrijven, wat neerkomt op 5,6 procent van alle ondernemingen. Voornamelijk binnen de zakelijke dienstverlening neemt het aandeel snelgroeiende bedrijven toe, net als in de sectoren bouw, transport en horeca. Opmerkelijk is dat juist in veel zogeheten topsectoren, de negen branches waar het meeste innovatie- en stimuleringsbeleid op gericht is, het aandeel snelgroeiende bedrijven juist afneemt.

„Dat kan komen omdat bedrijven in die sectoren veel grotere investeringen moeten doen om snel te kunnen groeien, bijvoorbeeld in de ontwikkeling van hele nieuwe technologie”, zegt hoogleraar bedrijfskunde Justin Jansen van de Erasmus Universiteit, die het onderzoek leidt.

De onderzoekers hebben ook uitgezocht hoeveel startende bedrijven (start-ups) daadwerkelijk uitgroeien tot snelgroeiende bedrijven (scale-ups). Eén op de twintig snelgroeiende bedrijven komt voort uit een start-up, vorig jaar was dat nog minder dan één op de dertig. Die groei komt volgens de onderzoekers door betere financieringsmogelijkheden, gerichter overheidsbeleid op groeibedrijven en betere samenwerking tussen kleine en grote bedrijven in Nederland.

Scale-ups zijn vaak ouder

Maar nog altijd is het aandeel start-ups relatief laag in de snelgroeiende bedrijven. 95 procent van de scale-ups is ouder dan vijf jaar, gemiddeld zijn ze zelfs 15 jaar oud. „Dan moet je denken aan een bedrijf als webwinkel Coolblue, dat al jaren valt onder de snelgroeiende bedrijven”, zegt Jansen.

Waar de laatste jaren veel beleidsaandacht, subsidies en investeringen gingen naar startende bedrijven, verschuiven die middelen de laatste maanden veel meer naar scale-ups.

„Een goede zaak”, vindt Jansen. „Want scale-ups hebben de laatste jaren 74.000 nieuwe banen gecreëerd in Nederland.”

Jansen is wel bezorgd over een groeiende tweedeling tussen bedrijven in Nederland. „70 procent van het midden- en kleinbedrijf groeit helemaal niet. We zouden ook moeten kijken naar hoe we die bedrijven erbij houden.”