Helemaal los op Mallorca (maar niet op tv)

Reality-tv

Een groep Haagse jongeren zou ‘helemaal losgaan’ op Mallorca. Dat kan zijn, maar de kijker krijgt het, na klachten vanuit de alcoholbranche, niet te zien.

Beeld RTL

‘Zuipen, zuipen tot we kruipen. Dat is voor mij uitgaan.’ Woorden van de Haagse Angelica aan de vooravond van een nacht stappen, in de eerste aflevering van Oh Oh Daar Gaan We Weer! (RTL 5). Een paar uur later kunnen de meeste deelnemers van de realityserie al niet meer rechtuit lopen. De heftige kater wordt de volgende dag bestreden met een Haags broodje ei en ui.

Voor Oh Oh Daar Gaan We Weer!, een vervolg op het veelbekeken Oh Oh Cherso (2010), werden acht jongeren uit Den Haag naar Mallorca gestuurd om te feesten. ‘Vanaf dinsdag 8 november gaat deze groep helemaal los’, zei RTL in een aankondiging.

Maar de tweede aflevering werd dinsdag al in aangepaste vorm uitgezonden na protesten van de alcoholbranche, die het drankgebruik in de openingsaflevering laakten. Peter de Wolf, directeur van de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA), was er niet bepaald over te spreken. Zijn STIVA, een samenwerkingsverband tussen de producenten en importeurs van alcoholhoudende dranken, vond dat ‘alcoholgebruik werd gefaciliteerd en zelfs aangemoedigd’ in het programma. Ze wilden dat het programma per direct werd stopgezet. Ook Grolsch was niet blij met de uitzending; het biermerk wilde het programma net als STIVA het liefst van de buis en dreigde zelfs zijn reclames bij RTL weg te halen.

Na overleg met STIVA besloot RTL de rest van de serie aan te passen. In aflevering twee hebben de acht deelnemers samen nog maar vijf keer een drankje in hun hand, en ziet de kijker ze slechts één keer daadwerkelijk drinken. RTL schrapte de scènes met excessief alcoholgebruik.

Als reden voor de aanpassingen noemt RTL de eigen maatschappelijke verantwoordelijkheid. De zender vond de eerste aflevering bij nader inzien zelf ook te heftig. „Het programma gaat over uitgesproken jongeren die vakantie vieren”, zegt een woordvoerder. „Niet over alcoholmisbruik.” Dat adverteerders dreigden zich terug te trekken, speelde volgens de zender niet mee. ‘Het is de combinatie van kritiek binnen RTL en daarbuiten die ons heeft doen besluiten om het programma aan te passen, niet het risico dat we adverteerders zouden verliezen. Dat is overigens ook niet gebeurd.’

Toch staan de advertentie-inkomsten wel onder druk. In het recentste kwartaalbericht van RTL zei de zendergroep dat de markt voor tv-commercials in Nederland met 5,2 procent is gekrompen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Alcoholproducenten spenderen daarentegen juist meer aan tv-reclame in Nederland, volgens cijfers van onderzoeksbureau Nielsen: tussen november 2015 en november 2016 werd bruto 77,5 miljoen euro in reclames voor alcoholhoudende dranken gestoken. Dat is 11,5 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het merendeel ging naar het aanprijzen van bier: 76 procent van het totaal.

Die adverteerders loopt RTL nu dus in elk geval niet mis, door de feestvakantie op het Spaanse eiland braver in beeld te brengen. De woordvoerder van Grolsch geeft RTL zelfs complimenten, dat ze het ‘zo goed en snel hebben opgelost’. STIVA laat weten dat het programma inderdaad een ‘totaal ander karakter heeft gekregen. Het is te zien dat er flink in is gesneden.’ De stichting zegt voornemens te zijn ook de andere afleveringen te kijken.

Dat is er in elk geval weer één extra, want een kijkcijferhit als Oh Oh Cherso is deze spin-off nog lang niet. Die eerste serie, waarvoor de jongeren naar de Griekse plaats Chersonissos gestuurd werden, trok consequent meer dan een miljoen mensen. Het aantal kijkers dat naar de groep op Mallorca keek, zakte van 600.000 vorige week naar 345.000 deze week.