Recensie

Wat er gebeurt als een game-god van zijn voetstuk valt

Peter Molyneux was verantwoordelijk voor ‘god games’ zoals Populous, Dungeon Keeper en Black & White. Daarnaast verraste hij de wereld met Theme Park. De Brit werd omschreven als visionair, een icoon van de game-industrie. Nu is Molyneux een gebroken man, in een interview met Kotaku in 2014 barstte hij in huilen uit. Zijn mobiele game Godus flopte jammerlijk. Net zoals bij het fantastische Fable beloofde hij te veel. De naam Molyneux is nu synoniem met oplichter (website Rock Paper Shotgun opende vorig jaar een interview met de vraag: ‘Ben jij een pathologische leugenaar, denk je?’). Dat zijn nieuwste game The Trail zonder enige fanfare gepresenteerd is, is dan ook geen verrassing. Dat werkt grotendeels in het voordeel van Molyneux. Het spel ziet er met de polygonen-graphics en cel-shading prachtig uit. The Trail bouwt langzaam de lagen van het verhaal op – je bent een kolonist in een onontgonnen land – door stap voor stap nieuwe uitdagingen te presenteren als mini-queestes. The Trail wordt echter geplaagd door kleine technische gebreken die de voortgang van het spel ernstig belemmeren.