Nooit meer nepnieuws op Facebook dankzij vier studenten

Een probleem dat volgens Facebook technisch moeilijk op te lossen is, werd door vier studenten binnen 36 uur opgelost.

Foto Karin Bleier/AFP

“Een stofwolk van onzin”, zo noemde president Obama het. De valse nieuwsberichten die overal op Facebook, Twitter en Google te vinden zijn en die mogelijk Donald Trump aan het presidentschap hebben geholpen, zijn een probleem dat volgens Facebook technisch moeilijk op te lossen is. Vier studenten vonden echter binnen 36 uur een oplossing.

Twitter avatar HackPrinceton HackPrinceton It only took 36 hours (at HackPrinceton!!!) for these students to solve Facebook’s fake news problem https://t.co/SxGXwL3jIC via @sai

Macedoniërs verdienden er geld aan, Amerikanen baseerden er hun stem op: de vele nepnieuwsberichten die op social media staan. Problematisch, want veel mensen zien Facebook als belangrijke nieuwsbron. Een eerste poging iets tegen het nepnieuws te ondernemen kwam dinsdagochtend toen Google en Facebook bekendmaakten nepnieuwssites voortaan te weren van hun advertentieplatforms.

Maar de aangekondigde maatregelen beperken zich tot advertenties; gebruikers kunnen nog steeds valse berichten plaatsen en verspreiden via Facebook, terwijl in de zoekresultaten van Google nog altijd nepnieuws te vinden is.

Hackathon

Daar moet iets aan te doen zijn, dachten vier studenten die afgelopen weekend deelnamen aan een hackathon - een evenement waarbij programmeurs binnen een bepaalde tijd nieuwe software moeten verzinnen en maken - van Princeton University. Nabanita De, Anant Goel, Mark Craft en Catherina Craft verzonnen binnen anderhalve dag een extensie voor de browser Chrome die op Facebook laat zien of een bericht geverifieerd is of niet.

Hun project, getiteld FiB: Stop living a lie, bevat een algoritme dat de reputatie van websites checkt door ze te vergelijken met databases van malware en phishingsites, de inhoud van berichten verifieert door naar het onderwerp te googelen en twitterfoto’s controleert door de twitteraccounts waarop de foto’s zijn geplaatst te bestuderen. Het resultaat dat je als gebruikers ziet, is een klein vakje rechtsboven in elke nieuwspost op je Facebooktimeline, met de tekst “verified” of “not verified”.

De studenten wonnen er een prijs mee die gesponsord is door Google. En een van de sponsors van de hackathon was Facebook. De volgende stap is nu “betere integratie met Facebook en daarna adaptatie door andere sociale media”, hopen de studenten. En intussen is de extensie alvast te gebruiken voor iedereen.

Wil jij de extensie ook gebruiken? Download het zipbestand met de extensie hier, en pak het zipbestand uit. Ga vervolgens in Chrome naar ‘Instellingen’, ‘Extensies’ en vink dat het vakje ‘Ontwikkelaarsmodus’ aan. Klik vervolgens op de knop ‘Uitgepakte extensie laden’ en selecteer de map ‘extension’ uit het gedownloade bestand. Rechtsbovenin je browser is nu het symbool van FiB te vinden. Als je naar Facebook gaat, klik het symbool aan en de verificatie begint vanzelf.