Minder winst voor easyJet door Brexit

Luchtvaart

Britse maatschappij is geraakt door lager pond. Groei op Schiphol zet door.

Foto Reuters

Luchtvaartmaatschappij easyJet had het afgelopen jaar veel last van de daling van het Britse pond door de aangekondigde Brexit en daling van het aantal boekingen door terroristische aanslagen. De omzet daalde slechts licht naar 4,7 miljard pond (5,4 miljard euro), maar het bruto resultaat daalde met 28 procent naar 569 miljoen euro. De nettowinst per stoel daalde van 8,4 naar 6,1 euro. Het Europese gemiddelde is overigens circa 3 euro per stoel.

Dat bleek dinsdagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers door easyJet in Londen. EasyJet hanteert een gebroken boekjaar, dat eindigt op 30 september 2016. De Britse budgetmaatschappij verloor 88 miljoen pond door wisselkoerseffecten. Met name de inkoop van brandstof, die in dollars wordt betaald, wordt geraakt door het lagere pond. Ook speelde mee dat Britste vakantiegangers na de Brexit meer moesten betalen voor hun ticket.

Aanslagen in Egypte, Turkije en Frankrijk zorgden voor een tijdelijke terugval van het aantal boekingen naar die landen. Toch steeg het aantal passagiers voor easyJet over het hele jaar met 6,6 procent naar een record van 73,1 miljoen passagiers.

Bestuursvoorzitter Carolyn McCall is optimistisch over komend jaar. Ze verwacht groei in omzet, winst en dividend door het omvangrijke netwerk en de strategie om met lage tarieven op primaire luchthavens te vliegen. De helft van de verwachte capaciteitsgroei van 9 procent betreft volgens McCall Groot-Brittannië, de rest betreft Zwitserland, Frankrijk en Italië. Easyjet heeft een marktaandeel van 8 procent in Europa.

Op Schiphol is easyJet de tweede maatschappij na KLM, met zeven gestationeerde vliegtuigen en 5,1 miljoen passagiers per jaar. De capaciteit op Schiphol groeide dit jaar met 24 procent. Directeur Nederland William Vet verwacht voor komend jaar een groei naar 5,6 miljoen passagiers. In de zomer van 2017 vliegt easyJet vanaf Schiphol op 41 bestemmingen.