Google en Facebook pakken nepnieuws aan door advertenties te weren

Google en Facebook gaan sites die nepnieuws publiceren weren van hun advertentieplatforms. De techbedrijven willen op deze manier de verspreiding van valse informatie tegengaan.

Sinds de verkiezingszege van Donald Trump liggen de techbedrijven onder vuur. Verzonnen nieuwsberichten die via Facebook en Google werden verspreid zouden de Amerikaanse kiezers hebben beïnvloed. Zo werd een bericht van de Denver Guardian met de kop ‘FBI agent verdacht van lekken Hillary email dood aangetroffen in kennelijke moord-zelfmoord’ wijdverspreid. Maar de krant bestond niet.

Vooral Facebook maakt met de aankondiging een enorme draai. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg noemde zondag de rol van nepnieuwssites nog marginaal. Nu heeft Facebook de advertentievoorwaarden aangepast waardoor nepnieuws onder het verbod op misleidende inhoud valt.

Google gaat sites met misleidende inhoud weren van het veelgebruikte advertentienetwerk AdSense. Daardoor wordt het voor nepnieuwssites veel moeilijker om advertentie-inkomsten te genereren. Hoe de techbedrijven nepnieuws van echt nieuws en satire gaan onderscheiden, is niet bekend.

Vooral via Google, Facebook en Twitter worden veel nepberichten verspreid. Dat is problematisch omdat steeds meer mensen gebruik maken van sociale media als nieuwsbron. Zo ziet 44 procent van de Amerikanen Facebook als belangrijke nieuwsbron. De nepberichten zouden vooral nadelig zijn geweest voor Hillary Clinton.