Recensie

Statige sirene geeft langzaam melodieën prijs

De 28-jarige Natalie Mering, alias Weyes Blood, heeft diverse muzikale verschijningsvormen. Zo klinkt ze wulps in haar bijdrage aan de Californische band Drugdealer. Op haar eigen albums, daarentegen, is ze een statige sirene, met gedragen stem en afgewogen instrumentaties.

Front Row Seat To Earth is haar derde album. Rond de eenvoudige pianopatronen, ontrollen zich terughoudende drums en wolken van lichte koorzang, dit alles ter omhulling van Merings uitgerekte zanglijnen. Langzaam geven de melodieën zich prijs: sjiek maar onschuldig, met een verre verwijzing naar zangeressen uit de jaren zestig als Bobby Gentry en Dusty Springfield.

Je kunt het serieus vinden, of een Enya-achtige spiritualiteit vermoeden. Dat klopt allebei. Maar de allure waarmee Weyes Blood de nummers opbouwt, en de kennismaking met de gevoelige plekken in haar krachtige stem, maken alles goed.

Weyes Blood treedt op: 17/11 Occii, Amsterdam.