Verstappen op podium na buitengewone inhaalrace in nat São Paulo

De strijd om de wereldtitel in de Formule 1 gaat tot het gaatje. Over twee weken, in de laatste race van het seizoen, moet Nico Rosberg het dan eindelijk gaan doen.

Een uiteindelijk onverwacht maar zeer verdiend podium voor Max Verstappen in Brazilië, hier naast winnaar Lewis Hamilton en Nico Rosberg (links). Foto Reuters / Nacho Doce

Nico Rosberg kon in de afgelopen drie Grands Prix al de titel grijpen, maar telkens wist zijn rivaal Lewis Hamilton de winst te pakken. Voor de Duitser gold al die tijd dat tweede worden achter zijn Britse teamgenoot volstond om in de slotrace van 2016 alsnog wereldkampioen te worden. Maar voor de finale over veertien dagen in Abu Dhabi stond die comfortabele uitgangspositie zondag voor even op de tocht.

Het verhaal van deze race is echter toch, en wederom, Max Verstappen die op weg ging richting zijn zevende podiumplek van het jaar. Ontketend leek hij in de slotfase van de tot drie keer toe onderbroken Grand Prix van Brazilië in São Paulo. In vijftien ronden reed hij op een verraderlijk natte baan van de 15de naar de 3de plek: welhaast ongekend. “Het was een ongelofelijke race”, aldus Verstappen na afloop op het podium:

“Met de onderbrekingen, de verraderlijke omstandigheden. Het was zo glibberig. Ik wist Nico te pakken en lag lekker op P2 maar had toen een enorm moment waarbij ik bijna crashte. Helaas werkte onze gok met de pitstopstrategie niet, waarna ik 15e lag. En daarna geweldige inhaalacties en toch richting het podium.”

Survivalballet

De Grand Prix van Brazilië leek eerder op de dag verworden tot een survivalballet van peperdure bolides op de waterbaan die het circuit Interlagos was. In de twintigste ronde werd de race gestaakt nadat deze nog maar net hervat was wegens puinruimen na een crash van de Zweedse veldvuller Marcus Ericsson.

Eenmaal weer op gang duurde het niet langer dan een tiental seconden voor de volgende coureur de controle verloor op de verregende baan: Kimi Raikkonen boorde zijn Ferrari direct in de muur waarna de rode vlag opnieuw werd gezwaaid. Een nieuwe poging om van achter de safety car te starten werd even later ondernomen, maar na zeven rondjes in sukkelgang trok de wedstrijdleiding wederom, doch tijdelijk de stekker uit de Grand Prix.

Daar kwam Max

De klok wees ruim twee uur aan na de originele start van de race toen Max Verstappen voor het eerst zijn stempel drukte. Rosberg verloor bij een derde poging de wedstrijd op weg te krijgen direct de controle en gaf Verstappen de kans hem de tweede plek afhandig te maken. Niet veel later beleefde de 19-jarige Limburger echter het moment van de dag toen hij zijn Red Bull met 250 km/u voelde wegglijden, recht op een muur af. Met een miraculeuze redding wist Verstappen zichzelf in de race te houden en behield zelfs zijn positie ten opzichte van de naderende Rosberg.

Vooraan leek Hamilton op zijn gemak in de verraderlijke condities. Op bijna driekwart van de raceafstand had hij Rosberg op 20 seconden gereden, maar die voorsprong werd tenietgedaan door een nieuwe neutralisatie. Thuisrijder Felipe Massa crashte hard in de muur die Verstappen zojuist nog had weten te ontwijken en de safety car moest opnieuw de baan op waardoor het veld weer samenkwam.

Het leek voorbij

Zo had Verstappen even een rol gespeeld in de beslissende fase van het WK. Door Rosberg de tweede plaats afhandig te maken ontnam hij hem, zij het kortstondig, het comfortabele vooruitzicht voor in Abu Dhabi. Dan had tweede worden achter Hamilton - dat wat hij nu al drie races op rij doet - mogelijk niet meer volstaan voor de wereldtitel.

Red Bull raakte echter overmoedig in een periode waarin de baan wat leek op te drogen, haalde Verstappen naar binnen voor nieuwe banden maar werd toen slachtoffer van de neutralisatie die op Massa’s crash volgde. De regen nam weer toe en in plaats van de aanval te openen op het betere rubber zag Verstappen zichzelf genoodzaakt opnieuw de pit te bezoeken voor regenbanden.

Ontketend

Zo kreeg Rosberg zijn tweede plek, en daarmee de prima uitgangspositie voor het sluitstuk van dit seizoen, terug. Of dat Verstappen een zorg was? In het resterende deel van de race leek hij ontketend. Hij hengelde de een na de ander binnen: in een bestek van tien ronden rukte hij op van de vijftiende naar de zesde plaats en reed al doende de snelste tijden van iedereen.

Met nog vier ronden tot het einde was het opnieuw Vettel, net als in Mexico twee weken geleden, die eraan ging en ook nu weer klaagde de viervoudig wereldkampioen over de manier waarop dat ging. Maar wie luisterde nog toen Verstappen doorging en het podium als prooi aanmerkte?

Sergio Perez reed voor hem; de Mexicaan leek even een brug te ver toen de Red Bull van Verstappen weggleed op de waterbaan die Interlagos zondag was. Maar hij deed het. Ja, er zijn vaak en veel superlatieven gebruikt voor de jonge Nederlander. Maar deze Grand Prix in Brazilië bleek hij toch echt van de fenomenale, buitengewone kwaliteit die hem al zo vaak is toegedicht.

Ultieme finale titelstrijd

Nico Rosberg heeft met zijn tweede plaats nu nog 12 punten voorsprong op Lewis Hamilton, die de laatste drie Grands Prix heeft gewonnen. Indien hij over veertien dagen ook in Abu Dhabi wint en daarmee 25 punten pakt, volstaat nu zelfs een derde plaats voor Rosberg, die dan een buffer van 2 punten overhoudt. En direct achter Hamilton finishen, dat is exact wat de leider in het WK de afgelopen drie races keurig deed.

Hamilton staat dankzij zijn winst nu op 52 Grand Prix-zeges: alleen Michael Schumacher (91) heeft er meer. Hij moet hopen dat Rosberg in Abu Dhabi als derde of lager eindigt, mits hij zelf natuurlijk wint. Beide kemphanen wonnen dit seizoen negen races.

Uitslag Grand Prix van Brazilië:

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 71 ronden
2. Nico Rosberg (Mercedes) +11,5 sec
3. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +21,5
4. Sergio Perez (Force India) +25,4
5. Sebastian Vettel (Ferrari) +26,3
6. Carlos Sainz (Toro Rosso) +29,2
7. Nico Hülkenberg (Force India) +29,8
8. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +30,5
9. Felipe Nasr (Sauber) +42,6
10. Fernando Alonso (McLaren) +44,4

Stand in het WK na 20 van de 21 races:

1. Nico Rosberg 367 pnt (+18)
2. Lewis Hamilton 355 (+25)
3. Daniel Ricciardo 246 (+4)
4. Sebastian Vettel 197 (+10)
5. MAX VERSTAPPEN 192 (+15)
6. Kimi Raikkonen 178 (+0)

Hoe de race in São Paulo zich ontvouwde: de bepalende momenten

Lewis Hamilton (Mercedes) start vanaf pole position op Interlagos, met naast hem stalgenoot Nico Rosberg. Max Verstappen begint in zijn Red Bull als vierde met Ferrari’s Kimi Raikkonen voor hem.

gp-banner_bra

  • De start vindt plaats om 17.00 uur Nederlandse tijd. Het regent in São Paulo en alle wagens starten dan ook op de regenband. Interlagos is vanwege vele hoogteverschillen een verraderlijke baan in regenachtige omstandigheden. Romain Grosjean verslikte zich zelfs al tijdens zijn opwarmronde en zal niet starten:
  • Uitstel! De start is voorlopig met 10 minuten uitgesteld.
    Twitter avatar SauberF1Team Sauber F1 Team It should be 10 minutes remaining, but the start of the formation lap is delayed: 14:10 pm local time #F1 #BrazilGP https://t.co/UhUGNIUG4k
  • Safety car zal het veld straks op gang brengen. De wedstrijdleiding vindt het te gevaarlijk om de 22 bolides vanuit een stilstaande start op pad te sturen richting de eerste bocht. De verwachting is dat de regen zo gaat afnemen, maar over een half uur weer heviger zal worden: wisselende omstandigheden betekenen vaak een enerverend en verrassend raceverloop.
  • Daar gaan we! Het veld rolt weg, achter de safety car aan. Ronde 1 is onderweg en aan de spray achter de wagens te zien zal het niet bij een rondje of twee blijven voor de coureurs worden ‘vrijgelaten’.
    Twitter avatar F1 Formula 1 HAM: “I can’t really see much behind the safety car - I can’t even see the lights” 📻 #BrazilGP 🇧🇷 #F1 https://t.co/51k5itgQTA

    Voor alle duidelijkheid: achter de safety car mag niet wordne ingehaald, het veld blijft dus in startvolgorde.

  • 6/71 - Max Verstappen meldt over de boordradio dat hij de condities goed genoeg vindt om te gaan racen. Hamilton ondertussen klagend over water dat zijn helm binnendringt. Niet ideaal.
  • 8/71 - En we zijn los! Safety car naar binnen en het veld gaat los. Hamilton leidt, voor Rosberg en dan Verstappen! Hij remt Raikkonen direct in de eerste bocht uit.
  • 10/71 - De eerste coureurs komen binnen voor de intermediate band; het type dat tussen een regenband (grof profiel) en slick (geen profiel) in zit. “NO way, too early”, zegt Rosberg hierover op de boordradio. De hele top blijft dan ook buiten en Sebastian Vettel spint zelfs, maar duikt toch naar binnen voor de inters.
  • 14/71 - Ericsson crasht en safety car weer op de baan! Hij ligt uit de race en Red Bull roept z’n coureurs binnen. Verstappen en daarna Ricciardo laten de intermediates monteren. Hamilton meldt ondertussen dat er toch echt nog veel te veel staand water op de baan aanwezig is.

    Interessant wordt nu om te zien welke band de snellere is zodra Ericssons puin opgeruimd is en de SC weer naar binnen duikt: Verstappen ligt ondanks zijn pitstop namelijk direct achter Raikkonen op P4. Hamilton leidt, dan Rosberg, Raikkonen en dan Max. Vettel is na zijn spin en stop teruggevallen naar P17.

  • 19/71 - Ricciardo kan een probleem krijgen. terwijl Ericssons gecrashte Sauber de pit-ingang blokkeerde en de wedstrijdleiding pitstops tijdelijk verbood, dook de teamgenoot van Verstappen toch de pitstraat in. Dit incident wordt nu onderzocht. Verstappen kwam nét voor het virtueel sluiten van die pitstraat binnen. De SC komt einde van dit rondje binnen.
  • 20/71 - Crash Raikkonen en race gestaakt! We zijn nog geen 300 meter aan het racen of de safety car kan weer de baan op. Kimi Raikkonen spint op het rechte stuk, Verstappen - die daarachter reed - komt heel goed weg en wordt niet geraakt.
  • Rode vlag = wedstrijd gestaakt. Alle wagens in de pitstraat en de coureurs zijn uitgestapt en meerderen melden dat rijden op die intermediates absoluut een no-go is. Onder de rode vlag mag elke coureur gewoon zijn banden wisselen. Verstappen wist overigens met een ultieme reflex de afgebroken voorvleugel van Raikkonen te ontwijken.
    Nog geen indicatie van hoe laat de race eventueel hervat wordt en de resterende 50 ronden worden afgelegd.
  • Ricciardo bestraft. De teamgenoot van Verstappen krijgt 5 seconden tijdstraf voor het binnengaan van de pitstraat terwijl deze gesloten was vanwege Ericssons crash. Nog steeds geen teken van wanneer de race hervat wordt en rekening houdend met het invallen van de duisternis zou dit wel eens kunnen betekenen dat de wedstrijd niet volledig wordt uitgereden wat toekennen van halve WK-scores betekent. De winanar krijgt dan niet 25 maar 12,5 punt en zo verder. Ongunstig voor Hamilton die zo bijvoorbeeld niet 7 maar 3,5 punt zou inlopen als hij wint en Rosberg tweede wordt.
    Twitter avatar andrewbensonf1 Andrew Benson If it finished as it is now, Rosberg would be leading by 15.5 points - 358 v 342.5 https://t.co/7REMejSoni

  • Race hervat om 18.21 uur. Dan toch een redelijk vooruitzicht, dat wordt dan 15.21 uur lokale tijd.
  • 22/71 - En we zijn weer onderweg. Achter de safety car is de volgorde Hamilton, Rosberg, Verstappen en dan Force India-coureur Sergio Perez. Flinke regenval komt er weer aan, meldt dat team aan Perez. Als de race ronde 54 completeert worden volledige scores toegekend: het afleggen van 75 procent van de raceafstand volstaat hiervoor. Dit moet dan vóór 21.10 uur NL tijd gebeuren.
  • Het ziet er niet goed uit. Als inderdaad meer regen gaat vallen worden de condities ook niet beter en zal er voor de safety car geen reden zijn het veld los te laten. Hamilton meldt echter dat hij de condities goed genoeg acht.
  • Nee. Weer code rood. Dit is slecht nieuws voor Hamilton, die op deze manier - zelfs al wordt er nog geracet - niet volledig zal kunnen scoren. Mócht hij winnen. “The track is fine”, meldt hij dan ook over de boordradio. “This is extreme wet condition; this is normal.” Meerdere coureurs verontwaardigd over deze beslissing van de wedstrijdleiding. Een zéér bijzondere situatie in Brazilië, en voor de F1 in z’n geheel: de race wordt voor de tweede keer gestaakt. Altijd lastig te beoordelen, die besluiten van de wedstrijdleiding. Die beschikt immers over meer data; maar we hebben toch wel eens heftigere regenval gezien.
  • Herstart! Toch weer proberen om 19.02 uur. Het komende uur blijft het toch echt regenen, aldus Force India.
  • 29/71 - Er wordt weer gereden. Opnieuw achter de safety car. Hamilton leidt voor rosberg, Verstappen, Perez en Sainz. Ricciardo P7, Vettel P14.
  • En wéér is het veld los. Max Verstappen pakt P2 van Nico Rosberg! De Duitser heeft even geen grip bij het uitkomen van de eerste bocht en Max prikt ‘m ernaast: wat een gewaagde actie in deze condities.
    Gaat hij ook voor de leidende positie van Hamilton?
  • 38/71 - Wow! Dat het toch echt geen kinderachtige condities zijn wordt bijna pijnlijk duidelijk:

    Wat een geweldige save met 250 km/u van de Nederlander, die vervolgens ‘gewoon’ de naderende Rosberg van zich afhoudt in de volgende bocht.
    Twitter avatar autosportlive Autosport Live “Well held Max,” says Red Bull. “Heartbeat went a bit higher there,” he replies. #F1
  • 43/71 - Verstappen in de pits. De intermediate lijkt de band te zijn voor dit moment nadat Red Bull Ricciardo al onderweg stuurde met de lichte variant van de regenband. Hij zet de snelste tijd neer, wat gaat Mercedes nu doen? Hamilton leidt met 18 seconden op Rosberg, die duidelijk en zoals verwacht minder in z’n hum is in deze natte omstandigheden. Max voorlopig op P5 nu.
  • 48/71 - Ai! Harde crash Felipe Massa. Opkomen rechte stuk verliest hij zijn Williams. Flinke klap is dat geweest. Nog 5 ronden tot de 75 procent grens voor volledige puntenscores. Safety car op de baan. Mogelijk rijden ze de race zo uit tot die 75 procent, Hamilton is z’n voorsprong op Rosberg - die zojuist bijna spinde - hoe dan ook kwijt.
    Twitter avatar F1 Formula 1 LAP 48/71: SAFETY CAR @MassaFelipe19 crashes out of his final #BrazilGP 😔 #F1 https://t.co/vS4Dvb0oCv
  • 55/71 - De 75 procent zit erop, volledige scores dus. Max Verstappen duikt de pit in; het is toch te nat voor de intermediates. Race nog niet afgevlagd dus vooralsnog kans op hervatting van de race. Hamilton leidt voor Rosberg, dan Perez, Sainz en Vettel. Max nu voorlaatste…
  • 56/71 - Race hervat! Voor de vierde keer is de Grand Prix van Brazilië onderweg.
  • 60/71 - Verstappen is bezig. Hij toont zich vanmiddag een ware regenmeester. De een na de ander, inclusief zijn teammaat Ricciardo, wordt door hem voorbij gereden. Van P16 naar P9 nu.
  • 66/71 - Laatste vijf ronden. Tien ronden geleden lag Verstappen 15e, nu is het P6. Hamilton heeft 8 seconden op Rosberg, Perez derde.
  • 66/71 - Poef, ook Vettel eraan. Ongekende snelheid vanm Verstappen: terwijl hij inhaalactie na inhaalactie plaatst klokt hij meer dan prima rondetijden. Vettel klaagt opnieuw, maar lijkt geen recht van spreken te hebben. Gaat hij P3 nog afpakken van Perez?
  • 70/71 - Hij pakt ‘m! Ongelofelijk. Verstappen naar het podium. Hij verslikt zich bijna in Perez maar houdt de Red Bull recht en daar is P3.
  • FINISH! Max op het podium na een buitengeone inhaalrace! Hamilton wint, Rosberg twee.

Uitslag Grand Prix van Brazilië:

1. Lewis Hamilton (Mercedes) 71 ronden
2. Nico Rosberg (Mercedes) +11,5 sec
3. MAX VERSTAPPEN (Red Bull Racing) +21,5
4. Sergio Perez (Force India) +25,4
5. Sebastian Vettel (Ferrari) +26,3
6. Carlos Sainz (Toro Rosso) +29,2
7. Nico Hülkenberg (Force India) +29,8
8. Daniel Ricciardo (Red Bull Racing) +30,5
9. Felipe Nasr (Sauber) +42,6
10. Fernando Alonso (McLaren) +44,4

Stand in het WK na 20 van de 21 races:

1. Nico Rosberg 367 pnt (+18)
2. Lewis Hamilton 355 (+25)
3. Daniel Ricciardo 246 (+4)
4. Sebastian Vettel 197 (+10)
5. MAX VERSTAPPEN 192 (+15)
6. Kimi Raikkonen 178 (+0)