Zuckerberg: invloed Facebook op verkiezingen overschat

De Facebook-oprichter sprak donderdag tegen dat het sociale medium medeverantwoordelijk is voor de verkiezing van Donald Trump.

Archiefbeeld van Mark Zuckerberg. Foto Josh Edelson/ AFP

Oprichter en topman Mark Zuckerberg ontkent dat Facebook een belangrijke rol heeft gespeeld in het bepalen van de uitkomst van de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Afgelopen dagen was er veel kritiek op het sociale medium, onder meer vanwege het gemak waarmee nepberichten over de kandidaten gedeeld worden. Zuckerberg deed die suggesties donderdag af als “behoorlijk absurd”. Terwijl het bedrijf een steeds belangrijker nieuwsbron wordt voor veel Amerikanen, is er geen hoofdredacteur die de echtheid van de berichten checkt.

De nepberichten zouden met name nadelig zijn geweest voor Hillary Clinton. Over haar zouden veel onjuistheden verspreid zijn. Neem het bericht ‘FBI agent suspected in Hillary email leaks found dead in apparent murder-suicide’ van de Denver Guardian. Dat zou behoorlijk nieuwswaardig zijn geweest, ware het niet dat die krant helemaal niet bestaat.

Zuckerberg: “absurde claim”

Zuckerberg werd hierover donderdag geinterviewd op conferentie Technonomy. Website The Verge was daar bij aanwezig en citeert Zuckerberg op de vraag welke rol het sociale medium heeft gespeeld bij de verkiezingen:

“Persoonlijk vind ik het idee dat nepnieuws op Facebook, dat slechts een klein deel uitmaakt van alle content, de verkiezingen op enige manier heeft beïnvloed behoorlijk absurd. Stemmers maken een keuze gebaseerd op wat ze in de werkelijkheid meemaken. Als je gelooft dat mensen op basis van nepberichten hebben gestemd op hem, dan denk ik niet dat je de boodschap van Trump werkelijk begrepen hebt.”

Facebook als nieuwsmedium

De laatste tijd komt er steeds meer kritiek op Facebook en de manier waarop het bedrijf de nieuwsselectie maakt die op de timeline van gebruikers verschijnt. Facebook is voor 44 procent van de Amerikanen hun belangrijkste nieuwsbron, zo bleek onlangs uit Harvard-onderzoek. Een belangrijke rol daarbij zouden de zogeheten filter bubbles spelen. Daarover schreef NRC-redacteur Wouter van Noort donderdag:

“Het succes van Trump op sociale media is mogelijk geholpen door zogeheten filter bubbles: het verschijnsel dat mensen op sociale media vaker berichten te zien krijgen waarmee ze het eens zijn dan berichten die hun opvattingen tegenspreken. Er is veel bewijs voor een polariserend effect van die filter bubbles.”

Zuckerberg kaatste donderdag de bal terug richting de critici: “Als je dit gelooft dan denk ik dat: waarom zou dit alleen maar de ene kant (van Trump, red.) opwerken en niet de andere?” Buzzfeed onderzocht die claim al aan het begin van dit jaar. De website keek naar de manier waarop linkse en rechtse media de mening van het Amerikaanse volk proberen bij te sturen. Buzzfeed stelde dat rechtse media twee keer zoveel foutieve berichten de wereld in stuurden dan hun collega’s aan de linkerkant.

Van Noort was donderdag samen met collega-techjournalist Alexander Klöpping te gast bij De Wereld Draait Door en praatte daar over de invloed van sociale media op de verkiezing van Trump: