Recensie

Kensington speelt kiloknallers in Ziggo Dome

Concert De eerste avond van Kensington in Ziggo Dome begon spannend, maar werd uiteindelijk precies wat het publiek wil: veel vuurwerk en zoete poprock.

Foto Paul Bergen/ANP

Het begint spannend. Kensington opent de eerste avond van hun tweede reeks shows in de Ziggo Dome met het nogal duistere ‘Regret’, van hun nieuwe plaat Control. Zouden ze zin hebben in een avontuurtje vanavond? Niet echt. De Utrechtse band staat hier om de 17.000 aanwezigen te geven wat ze willen: Kensington kiloknallers en de gebruikelijke zoete poprock.

Het begin van het concert van Kensington.

De huisband van de Ziggo Dome stond er vorig jaar al twee avonden achter elkaar voor een uitverkocht huis, dit jaar drie avonden. En volgend jaar zelfs vier, waarvan de twee eerste vorige week in een half uur uitverkochten. Dat is een indrukwekkende 150.000 man publiek.

Kensington heeft goed in de vingers hoe muziek voor zo’n grote zaal moet klinken: groots en meeslepend. Elk nummer heeft meer climaxen dan een pornofilm en door de dikke laag galm heb je bij het beluisteren van de platen thuis al het idee dat je in zo’n arena staat. Als dat live met net zoveel bravoure wordt gebracht als de muziek is geschreven, komt dat wel over. Dat lukt deels.

De band mist geen noot hoor, en zanger Eloi Youssef is zeer goed bij stem. Maar Kensington blijft het eerste uur bijna timide op een kluitje in het midden van hun podium. Youssef zegt niks. Hij wandelt wel af en toe de punt van het podium op richting publiek, maar telkens net als het daar donker is. Bassist Jan Haker komt überhaupt nauwelijks van z’n plek. Het enthousiasme van gitarist Casper Starreveld is niet genoeg. Niks bravoure dus. En lang niet alle songs zijn zo sterk dat ze indruk maken zonder gezwollen presentatie.

En dan, na het vrolijke ‘Don’t Walk Away’ klaart de avond toch op. Met het mooi door Youssef op piano begeleidde ‘Ghosts’ en het flinke vuurwerk bij ‘We Are The Young’ doet de band waar het voor kwam: met grootse gebaren, confetti en nog meer vuurwerk rollen ze hun bombastische rockwals over het publiek heen. Hits als ‘Bridges’ en ‘War’, en de nieuwe nummers ‘Control’ en ‘St. Helena’ zorgen er uiteindelijk voor dat keizer Kensington niet helemaal in z’n blootje staat. Maar z’n kleding is wel een beetje doorschijnend.