Inloggen bij webshops en verzekeraars kan vanaf nu ook via bank

Met iDIN kan met bankgegevens ingelogd worden bij aangesloten websites. Of de dienst populair wordt, moet blijken.

App-icoontjes voor mobiel bankieren. Foto Lex van Lieshout / ANP

Vanaf nu is het mogelijk om met bankgegevens in te loggen bij derde partijen, zoals webwinkels en verzekeraars. Met een nieuw inlog- en identificatiesysteem, iDIN, dat is ontwikkeld door alle grote Nederlandse banken en Betaalvereniging Nederland, kunnen consumenten met de gebruikersnaam en het wachtwoord van hun bankaccount inloggen op de websites van aangesloten bedrijven. iDIN is vanaf nu beschikbaar, maakte Betaalvereniging Nederland vrijdagochtend bekend.

Het systeem moet bedrijven en instellingen meer zekerheid geven over de identiteit van degenen die op hun site inloggen. Dat is bijvoorbeeld belangrijk als een bezoeker 18 jaar of ouder moet zijn. Banken controleren de identiteit van hun klanten uitgebreid bij het openen van een bankrekening.

Als overheidsinstellingen en zorgverzekeraars iDIN gaan gebruiken, wordt het een alternatief inlogsysteem voor DigiD. Het is nu al mogelijk om bij de Belastingdienst en bij zorgverzekeraar ONVZ met iDIN in te loggen.

Pilot

Dit jaar is iDIN getest bij onder meer de Belastingdienst, Florius, Interbank, ONVZ Zorgverzekeraar, Verloning.nl en Youfone. Nu kunnen andere bedrijven en instellingen ook een iDIN-contract afsluiten met een bank. Deelnemende banken zijn ABN Amro, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Triodos Bank.

Op de website van aangesloten bedrijven en instellingen kan een klant ervoor kiezen in te loggen met iDIN. Hij of zij wordt dan doorverwezen naar een iDIN-startscherm van zijn of haar bank. Daar kan de klant inloggen met de inloggegevens van de bank.

De acceptanten moeten wel betalen voor de iDIN-dienst Deze kosten zijn vergelijkbaar met iDeal en zullen, net als bij iDeal, waarschijnlijk doorberekend worden aan de consument of klant.

Of de dienst populair gaat worden, moet nog blijken. Nu is het aantal deelnemende bedrijven en instellingen nog schaars. “Het is nu kijken hoe de markt gaat reageren”, zegt een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. “Banken beginnen nu net met het aanbieden van iDIN aan hun zakelijke klanten. Dus het is afwachten.”

Privacy

Volgens de directeur van Betaalvereniging Nederland, Piet Mallekoote, is de privacy van de klanten gewaarborgd, zegt hij in het persbericht. “Bij ieder gebruik moet hij uitdrukkelijk goedkeuring verlenen voor het versturen van eventuele persoonsgegevens naar een acceptant. Daarbij ziet hij precies om welke gegevens de acceptant heeft gevraagd. Dat kunnen zijn naam, adres, leeftijd of geslacht zijn.”

iDIN-acceptanten krijgen geen toegang tot financiële gegevens. Omgekeerd krijgen banken ook geen inzicht in klantgegevens bij een iDIN-acceptant, zoals de bezochte webpagina’s en bestellingen. Het is niet mogelijk om met iDIN te betalen.