Heijmans legt werk aan N23 helemaal stil

Bouw

Probleemproject Westfrisiaweg brengt Heijmans in financiële problemen. De ruzie tussen de bouwer en provincie Noord-Holland verhardt.

De provincie betaalt Heijmans niet. Foto Aerovista

De ruzie tussen bouwer Heijmans uit Rosmalen en de provincie Noord-Holland over de Westfrisiaweg verhardt. Heijmans legt vanaf maandag al het werk aan de 42 kilometer N23 van Heerhugowaard naar Enkhuizen stil.

Het bedrijf doet dat omdat het vanaf eind augustus niet meer betaald krijgt voor werk. Ook niet voor werk waarover géén onenigheid is. De provincie bevestigt dat alle betalingen inderdaad zijn gestopt.

De provincie wil geen geld overmaken, omdat Heijmans geen planning aanlevert die klopt met wat is afgesproken. Dat is een van de voorwaarden voor betaling. Maar, vindt de bouwer, hoe kun je nou vasthouden aan de originele planning als er allemaal dingen grondig gewijzigd zijn?

Eén ding mis, alles mis

Het conflict, dat de bouwer tientallen miljoenen euro’s kan kosten, laat zien dat als iets in een groot bouwproject anders loopt, álles in één klap ingewikkeld en stroperig wordt.

Wat anders loopt, is het inklinken van de bodem. Dat gebeurt veel minder snel dan gedacht. In de aanbesteding baseerde Heijmans zich op een rapport van de provincie, dat later niet bleek te kloppen. De provincie stelt dat de bouwer verantwoordelijk is voor extra bodemonderzoek

Doordat de bodem veel meer tijd nodig heeft om in te klinken, moet Heijmans allerlei maatregelen nemen die geld en tijd kosten. Heijmans wil dat de provincie dat extra werk betaalt, de provincie wil dat niet. Heijmans waarschuwde vorige week de aandeelhouders dat het mogelijk afspraken met de banken zal schenden, als de arbitrages over deze en nog een andere zaak niet gunstig uitpakken.

Spelen met belangen

De provincie is boos over het stilleggen. Gedeputeerde Elisabeth Post zei tegen de lokale pers: „Ik baal van de extra overlast voor de omwonenden en de weggebruikers. Wij hebben Heijmans laten weten dat het bedrijf ten onrechte speelt met de belangen van de bewoners en ondernemers in West-Friesland.”

Heijmans verwijt de provincie een starre houding. „Het lijkt erop dat de provincie haar juridisch belang zwaarder laat wegen dan het maatschappelijke belang en niet bereid is om mee te werken aan een constructieve oplossing.” 

Bouwer Heijmans heeft meer conflicten met opdrachtgevers. Eén, ook met provincie Noord-Holland, gaat over de Wilhelminasluis. Volgens de provincie voldoet het ontwerp van de sluiskolk niet aan de eisen. Onmogelijke eisen, zegt Heijmans.

Ook heeft de bouwer onenigheid met waterschap De Dommel, over wie de miljoenen moet betalen die extra in de bouw van de Energiefabriek Tilburg zijn gestoken. En is er het nieuwe gebouw van de RIVM, waarvan de bouw anderhalf jaar vertraagd is, omdat het ontwerp niet voldoet aan de trillingseisen.