‘ABN Amro stuurt 15.000 particuliere klanten weg’

De bank zou te veel risico lopen met de klanten die permanent buiten Europa wonen, zoals Nederlandse pensionado’s.

Foto Remko de Waal / ANP

ABN Amro gaat 15.000 klanten wegsturen. Het gaat om particulieren die permanent buiten Europa wonen en bankdiensten in Nederland afnemen. Dat heeft de bank vrijdagochtend bekendgemaakt op de website.

De klanten die buiten Europa wonen passen niet in de strategie van ABN Amro om vooral een Nederlandse en Europese bank te zijn voor consumenten. Daarnaast speelt de complexere wet- en regelgeving een rol, waardoor de klanten buiten Europa meer risico’s met zich meebrengen, aldus ABN Amro in de verklaring:

De toenemende hoeveelheid en complexiteit van relevante wet- en regelgeving maakt dat het bedienen van klanten buiten de EER [Europese Economische Ruimte] steeds meer risico’s en extra kosten met zich brengt. Dat past niet bij de strategie van de bank om een bank met een gematigd risicoprofiel te zijn.

Verantwoordelijke Robin de Jongh zegt tegen Het Financieele Dagblad dat ABN geen verlies zal lijden op de groep klanten, omdat het een “marginaal winstgevende activiteit” betreft.

Pensionado’s

Onder de klanten die een brief krijgen met het verzoek hun bankzaken bij ABN Amro te beëindigen zijn onder meer Nederlandse pensionado’s. Een kwart van de geweigerde klanten is Nederlands. De groep beslaat ongeveer tien procent van alle buitenlandse particuliere klanten van de bank. In totaal heeft ABN Amro vijf miljoen particuliere klanten.

Vanaf eind november zullen de klanten een brief ontvangen met het verzoek. Ze krijgen zes maanden de tijd om een alternatief te zoeken. Wat er gebeurt per klant zal individueel bekeken moeten worden, aldus ABN Amro. Zo mogen hypotheken niet eenzijdig opgezegd worden.

Eerste Nederlandse bank

ABN Amro is de eerste in Nederland actieve bank in lange tijd die zoveel particuliere klanten tegelijk de deur wijst. Eerder kondigden Deutsche Bank, de Britse RBS en Van Lanschot vergelijkbare maatregelen aan om zakelijke klanten in Nederland af te stoten.

Van Lanschot doet dat, omdat het zich wil concentreren op rijke particulieren. RBS trekt zich grotendeels terug uit Nederland. De grootste ophef ontstond echter toen de Deutsche Bank 18.000 mkb’ers verzocht een alternatieve bank te zoeken.

ABN nieuwe CEO

Deze week koos ABN Amro een opvolger voor Gerrit Zalm, van wie het vertrek in september werd aangekondigd. Kees van Dijkhuizen, de huidige nummer twee van de bank, volgt hem op.

Lees ook het profiel van Kees van Dijkhuizen ABN Amro kiest met Van Dijkhuizen voor compromiskandidaat

Dat bij de aankondiging van het vertrek van Zalm niet direct een opvolger klaarstond, is niet gebruikelijk bij een beursgenoteerd bedrijf. Het zorgt voor onrust en speculaties. Achter de schermen speelde een patstelling tussen de bank en haar grootste aandeelhouder: de staat.

Lees over de botsing tussen de staat en de bank: ABN Amro geen baas in eigen huis

Van Dijkhuizen gaat 50.000 euro minder verdienen dan Zalm: 720.000 euro per jaar. Vorig jaar ontstond een rel toen de bestuurders, onder wie Van Dijkhuizen, een salarisverhoging hadden gekregen van 100.000 euro. Minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën, PvdA) noemde de salarisverhoging een „graat in de keel”. Onder maatschappelijke druk gaven de bestuurders de ton terug.