Bezoekers willen ook slapen in de stad

Hotelbranche

Het aantal hotels in de stad groeit sterk. Dat zal de komende jaren nog wel even doorgaan.

Foto’s CityHub

Meer bezoekers, meer hotelkamers. Het is de stelregel van het Rotterdamse hotelwezen. Op zes nieuwe locaties in de binnenstad gingen de voorbije drie jaar de deuren open – goed voor circa 1.400 kamers. Nog eens zes concrete plannen voor hotels liggen op tafel, waarvan er nu eentje wordt uitgevoerd.

Projectontwikkelaars, hotelketens en ondernemers hadden vroeg in de gaten dat de Maasstad momentum zou krijgen. Ruim voordat reisgidsen en buitenlandse kranten Rotterdam op een lofzang trakteerden, zaten de eerste heipalen al in de grond. De groeiende congresmarkt lonkte, net als de focus op het internationale zakendoen. Voldoende kwalitatieve hotelbedden en vergaderlocaties worden daarbij als een noodzakelijke voorwaarde gezien.

Hilton was lange tijd de enige met vijf sterren op zak. Naar hippe drie- en viersterrenhotels, op centraal gelegen locaties, was het zoeken. De Mafkees en Stayokay, begonnen in de Rochussenstraat, waren de enige noemenswaardige (jongeren)hostels. Wie nu buiten de deur wil slapen, heeft keuze. Zowel aan de boven- als onderkant is aanbod toegevoegd.

Recent voorbeeld dat stad en hotels in de smaak vallen, vormen de MTV European Music Awards. Afgelopen zondag vond de uitreiking plaats in Ahoy. Een groot deel van de internationale muzieksterren verbleef op slechts een paar minuutjes rijden met de limousine, meldde organisator Viacom in het AD. Niet in het luxueuze Amstel Hotel in de hoofdstad, maar op een hoofdkussen van nieuwkomers Mainport en nhow.

Ewout Hoogendoorn, directeur van adviesbureau Horwath HTL, signaleert dat de hotelsector een „enorme boost” heeft gekregen. Telde de binnenstad een ruime tien jaar geleden zo’n 3.100 hotelkamers, anno 2016 zijn er 4.400. Met de hotels in de pijpleiding loopt dit op tot 5.100, een totale stijging van 64 procent. Hoogendoorn: „Er zijn concepten toegevoegd met een eigen karakter, die zelf vraag genereren.”

CBS-gegevens staven de toeristische meewind. Het aantal hotelgasten, dat gemiddeld iets langer blijft slapen, is in de afgelopen vijf jaar toegenomen. Over de eerste zes maanden van 2016 was er zelfs sprake van een versnelling. Rotterdam trok 526.000 slapers, tegen 477.000 dezelfde periode een jaar eerder. Het aantal hotelovernachtingen klom met bijna 8 procent tot 810.000.

Nieuwe banen

Dat zakt niet zomaar in, verwachten hoteliers en stadspromotor Rotterdam Partners. Ondertussen zien zij de kamerprijs en bezetting in het weekend – lange tijd dramatisch – oplopen. Ook de onderzoeker deelt het enthousiasme. „Normaal gesproken ben ik vrij sceptisch, maar deze cijfers zijn niet langer te ontkennen”, zegt Erik Braun, stedelijk econoom verbonden aan de Erasmus Universiteit. Volgens Braun doet de stad er verstandig aan het toerisme stevig te omarmen. „Daar zijn veel extra handjes nodig, vooral lager en middelbaar opgeleid personeel.”

De toeristische sector van Rotterdam genereert 18.000 banen. Cijfers over sec de hotelbranche ontbreken. Alleen bij benadering valt daar iets over te zeggen. Ozgur Eylen, general manager van Ibis Rotterdam City Centre, gaat uit van 50 personeelsleden op 150 kamers. De zes nieuwe hotels zijn in dit scenario goed voor ruim tweehonderd banen.

Een van de jonge concepten is Room Mate. Het Spaanse designhotel, met 217 kamers en vier sterren, landt op de Kop van Zuid, recht tegenover het begin 2014 geopende nhow. De verbouwing van het monumentale Pakhuismeesteren is in volle gang. Een markthal van 2.500 vierkante meter op straatniveau is de publiekstrekker. Postillion onderhandelt over een hotel, gericht op de zakelijke markt, in het WTC.

In een pand aan de Witte de Withstraat, schuin tegenover King Kong Hostel, plant CityHub 128 strak vormgegeven tweepersoonsunits. Elk voor 50 euro per nacht te reserveren. Met gedeelde faciliteiten en polsbandjes voor het inchecken en bedienen van de bar. CityHub richt zich op ‘digital natives’ licht medeoprichter Sem Schuurkes toe. „Doorgaans 20 tot 35-jarigen die veel reizen en nog vaker online zijn. Onze cityhosts (hotelpersoneel, red.) zijn er om te ouwehoeren en leuke spots aan te wijzen.” De investering: 3,5 miljoen euro.

De nieuwe hotelconcepten komen terecht op de rechter Maasoever, Noord dus, en de Wilhelminapier, met uitzondering van het congrescentrum plus hotel bij Ahoy. Onderzoeker Braun: „De ontwikkeling van de hotelbranche gaat dus grotendeels aan de inwoners van Zuid voorbij. Het verschil wordt zo alleen maar groter.”