Cabinepersoneel van KLM mag doorgaan met acties

Luchtvaart

KLM-vluchten waren opnieuw vertraagd door acties van cabinepersoneel. Van de rechter hoeven de vakbonden niet verplicht weer aan tafel.

Foto Koen van Weel / ANP

Een actie van KLM-cabinepersoneel heeft woensdagochtend geleid tot een gemiddelde vertraging van twintig minuten bij de helft van alle KLM-vluchten vanaf Schiphol. KLM en Schiphol noemen de gevolgen van de acties „beheersbaar”.

Na afgelopen vrijdag is het de tweede dag dat het cabinepersoneel voorafgaand aan elke vlucht gedurende veertig minuten het werk neerlegt. De KLM-werknemers verzetten zich tegen een vorige week ingevoerde bezuinigingsmaatregel, waardoor op 40 procent van de intercontinentale vluchten een steward(ess) minder wordt ingezet. Volgens vakbond VNC nam de helft van het cabinepersoneel woensdagochtend deel aan de actie. „Mensen voelen zich gesterkt en beschermd door de uitspraak van de rechter.”

Dinsdagmiddag bepaalde de rechtbank Noord-Holland dat de VNC en FNV Cabine niet gedwongen kunnen worden met KLM te onderhandelen over een nieuwe cao. KLM had het kort geding aangespannen omdat het overleg tussen beide bonden en de KLM-directie al een jaar stilligt. De bonden willen pas praten als de -1 CA (cabin attendant) maatregel van tafel gaat. Ook willen ze dat een slepend pensioenconflict eerst wordt opgelost.

KLM eiste in het kort geding ook dat werknemers uiterlijk om 12.00 uur de voorafgaande dag moeten melden dat ze actie gaan voeren. Volgens de rechter is die eis echter een beperking van het actierecht, omdat registratie intimiderend werkt. Een oplossing van het conflict is nog niet in zicht.

De arbeidsonrust bij KLM kwam slechts zijdelings ter sprake in een Kamerdebat dinsdagmiddag, over de vorige week gepresenteerde nieuwe strategie van Air France-KLM en de gevolgen daarvan voor KLM. Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur, PvdA) en minister Dijsselbloem (Financiën, PvdA) probeerden zorgen weg te nemen bij Kamerleden. Ook al zegt het plan niets over verschuiving van activiteiten naar Frankrijk, veel partijen – de PVV het meest uitgesproken – vrezen toekomstig banenverlies bij KLM. Zo denken zij dat de groei van een nieuw dochterbedrijf mogelijk ten koste zal gaan van KLM, dat de onderhoudsdivisie volledig Frans wordt of dat de groei van Transavia wordt beknot.

Dijksma heeft vertrouwen in de afspraken die in 2015 door de top van Air France-KLM zijn bevestigd over het niet overhevelen van banen en zelfstandige groei van Schiphol. Zij wil in Parijs niet vragen om herbevestiging, want dat zou juist twijfel zaaien. „Ik ga er van uit dat die afspraken staan, punt.”

Dijsselbloem zei dat er geen sprake is van een verdelingsprobleem. Air France en KLM hebben samen een probleem („Alle concurrenten gaan harder”) en moeten samen sterker zien te worden, bijvoorbeeld door groei van hun onderhoudsdivisie. Dijsselbloem benadrukte dat niet alleen Air France moet bezuinigen. „Als we doen alsof er bij KLM niets aan de hand is, gaan we op de afgrond af.”