Nieuwe ophef over leeg overvliegen van regeringsvliegtuig

Staatsbezoek Australië De koning had niet met Emirates mogen vliegen, vinden vliegers. En dat het lege regeringsvliegtuig werd overgevlogen viel ook slecht.

©

Het vliegvervoer tijdens het staatsbezoek van koning Willem-Alexander en koningin Maxima aan Australië en Nieuw Zeeland blijft de gemoederen bezighouden. De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) heeft „boos en teleurgesteld” gereageerd op berichten dat het koningspaar met luchtvaartmaatschappij Emirates naar Australië is gevlogen. „Het gaat hier om een zwaar gesubsidieerde concurrent van KLM, die onze luchtvaartmaatschappij aan het kapotmaken is”, aldus Steven Verhagen, voorzitter van de vakbond van verkeersvliegers. „We vinden het heel vreemd dat onze koning voor de vijand van de KLM kiest.”

Daarnaast heeft de Rijksvoorlichtingsdienst nieuwe details bekendgemaakt over het gebruik van regeringstoestel KBX tijdens het staatsbezoek. Dat werd leeg overgevlogen naar Australië, een operatie die minstens een kwart miljoen euro kostte. SP, D66 en GroenLinks in de Tweede Kamer hebben over deze „mogelijke geldverspilling en onnodige milieuvervuiling” inmiddels vragen gesteld.

Maandag werd bekend dat gastland Australië de Nederlandse regering in verlegenheid had gebracht door een vliegtuig aan te bieden waarmee de koning en zijn gevolg gratis vervoerd konden worden tijdens het staatsbezoek. Daarmee was het leeg laten overvliegen van het regeringstoestel wellicht onnodig. Nadat het aanbod bekend was geworden, schreef de Rijksvoorlichtingsdienst echter dat zelfs in combinatie met dit aanbod aanvullende huur van lokale vliegtuigen nodig zou zijn geweest. Dit onder meer vanwege de vele tussenstops die moesten worden gemaakt, en de grote hoeveelheid bagage. De kosten van de huur waren vergelijkbaar met de kosten van het laten overvliegen van het regeringstoestel, aldus de RVD.

‘Geen relatie met het vliegbrevet’

Dinsdag heeft de RVD op vragen van NRC laten weten dat de koning zelf een aantal keren het toestel tijdens het staatsbezoek heeft bestuurd. Het gaat om „drie van de zeven verplaatsingen”, aldus de RVD. De vlieguren die de koning daarmee maakte, kunnen worden ingezet voor het behoud van het vliegbrevet.

Bekend is dat de koning een gepassioneerd vlieger is. Om zijn vliegbrevet te behouden, bestuurt Willem-Alexander onder meer een aantal keren per jaar een KLM City Hopper.

De vlieguren die tijdens het staatsbezoek werden gemaakt hebben echter “geen relatie met het vliegbrevet van de Koning”, aldus de RVD „Uiteraard is er geen sprake van dat het kabinet het regeringstoestel naar Australië en Nieuw Zeeland laat vliegen om wie dan ook vlieguren te laten maken”, aldus een woordvoerder. De RVD wijst er verder op dat de kosten van het laten overvliegen van het regeringstoestel vallen binnen het daarvoor beschikbaar gestelde budget.

Op de berichten over de keuze voor Emirates, wil de RVD niet ingaan. „De RVD geeft geen namen van leveranciers van diensten aan het Koninklijk Huis. Ditzelfde geldt voor luchtvaartmaatschappijen”, aldus een woordvoerster.