Naschok van de Brexit: #TobleroneGate

Britten op Twitter boos over de “ernstige gevolgen” van hun stap uit de EU: meer ruimte tussen de chocoladedriehoekjes.

Foto Darren Staples / Reuters

Minder Tobleroneblokjes in één reep?! Het kan niet anders beweert de Zwitserse chocoladefabrikant: een gevolg van de Brexit. Veel Britten op Twitter zijn boos. Sommigen echt, anderen met een knipoog. “Ik zei toch dat uit de EU stappen ernstige gevolgen zou hebben?”

Twitter avatar markcjgreenwood Mark Greenwood #toblerone #brexit I told you that leaving the EU would have serious consequences. Now I’ m really upset. https://t.co/w81cWYpNl4

Grotere afstand tussen de driehoekige partjes

Fabrikant Mondelez International van Toblerone heeft besloten twee van zijn chocoladerepen aan te passen. Op de twee repen met de bekende getande chocolade (te weten: die van 400 gram en die van 170 gram) wordt de ruimte tussen de driehoekige partjes vergroot: met lichtere repen als gevolg.

Brexit heeft ingrediënten duurder gemaakt

Het bedrijf doet dit om ervoor te zorgen dat het de prijs van zijn repen in Groot-Brittannië niet hoeft te verhogen. In een verklaring zegt Mondelez dat de aanpassingen nodig zijn om de hogere kosten in Groot-Brittannië van enkele ingrediënten te compenseren. De Brexit heeft gezorgd voor een waardevermindering van het Britse pond, waardoor import van de ingrediënten voor Britse bedrijven duurder is geworden. Het was dus kiezen: repen lichter of duurder maken.

Op Twitter overdrijven sommige Britten de aanpassingen maar wat graag:

In werkelijkheid is het zo dat de reep die eerst 400 gram woog is teruggebracht tot 360 gram, en dat die van 170 gram is ingekrompen tot 150 gram.

Feitelijk geen verrassing

Het neemt niet weg dat #TobleroneGate ook buiten Twitter tijdelijk het andere nieuws wegdrukte – op toch niet direct de meest nieuwsluwe dag van het jaar:

Twitter avatar Benoo_Brown b.b Good to see people have got their priorities right today #Election2016 #Toblerone https://t.co/bHOOkym7dS

Des te opvallender omdat de verandering van de Tobleronerepen eigenlijk nauwelijks als verrassing zou mogen komen voor de Britten. De Bank of England waarschuwde Britse consumenten in september al voor ‘krimpende’ producten vanwege de Brexit.

En eerder kondigde Unilever aan zijn prijzen voor de in Groot-Brittannië geliefde Marmite vanwege de Brexit te willen verhogen. Ook toen al tot woede van veel velen in het land.

Toblerone lijkt in Nederland hetzelfde te blijven

Gelukkig lijkt er geen sprake te zijn van een aanpassing van Tobleronerepen in Nederland. Al was Mondelez Nederland dinsdag niet in staat direct te reageren op vragen van persbureau ANP. Dat houdt de mogelijkheden dus in theorie open. Sommige Twitteraars verwachten daarom toch wel degelijk ook een verandering in de reepgrootte in Europa - alleen dan dus wel een tegenovergestelde verandering in vergelijking met die aan de overkant van het Kanaal: