Marks & Spencer sluit z’n twee Nederlandse filialen

De vestigingen in tien internationale markten, waaronder Nederland, zijn verliesgevend. 160 werknemers staan op straat.

Voormalig CEO Marc Bolland van Marks & Spencer en hockeyster Naomi van As bij de opening van het Britse warenhuis in de Amsterdamse Kalverstraat in april 2013. Foto Jerry Lampen / ANP

De twee vestigingen van de Britse warenhuisketen Marks & Spencer in Nederland gaan sluiten. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt bij presentatie van de halfjaarcijfers. Ook filialen in België, China, Estland, Frankrijk, Hongarije, Litouwen, Polen, Roemenië en Slowakije worden gesloten.

De Nederlandse filialen staan in Den Haag en Amsterdam. Het bedrijf was hier sinds 2013 opnieuw actief na tien jaar afwezigheid. Door de sluiting moeten 160 werknemers op zoek naar een nieuwe baan. Internationaal gaat het om 2.100 werknemers en 53 van de 466 filialen.

De reden van de sluiting is dat de filialen de afgelopen vijf jaar verlies hebben geleden. Vorig jaar bedroeg het verlies 45 miljoen pond (50,5 miljoen euro). Marks & Spencer zegt in een verklaring dat een “gebrek aan schaal” een van de oorzaken van de slechte resultaten is. Het bedrijf ziet “geen realistische kans op toekomstige groei in deze markten”.

In mei maakte het bedrijf bekend een pand aan het Rokin verkocht te hebben aan het Canadese Hudson’s Bay. Daarmee kwam een eind aan het plan om een flagshipstore van Marks & Spencer te openen op die locatie. Toen zei het bedrijf nog geen plannen te hebben uit Nederland te vertrekken.

Bolland

De omzet van de keten als geheel in het eerste halfjaar van dit boekjaar steeg met een kleine procent naar 4,99 miljard pond. De onderliggende winst voor aftrek van belasting zakte met bijna 20 procent naar 231 miljoen pond.

Tot en met april 2016 had Marks & Spencer een Nederlandse topman. Marc Bolland stapte op om meer tijd te besteden aan commissariaten bij andere bedrijven.

Lees ook dit interview met Marc Bolland bij zijn afscheid: Dat ‘Sir’ werd dus gewoon ‘Marc’