Luchtvaart

Bonden cabinepersoneel KLM hoeven niet te onderhandelen, acties gaan door

Twee vakbonden voor cabinepersoneel van KLM hoeven niet met de luchtvaartmaatschappij te onderhandelen over een nieuwe cao. Dat heeft de rechtbank Noord-Holland dinsdagmiddag in kort geding bepaald. Woensdag zal het cabinepersoneel het werk voor elke vlucht veertig minuten onderbreken. De actie zorgt waarschijnlijk voor grote overlast op Schiphol.

KLM betreurt de uitspraak, ook omdat de rechter niet inging op de eis dat werknemers uiterlijk om 12 uur op de voorafgaande dag moeten melden dat ze actie gaan voeren. Volgens KLM was die eis geen beperking van het actierecht. De rechter ziet dat anders, omdat registratie vooraf intimiderend werkt.

KLM had het kort geding aangespannen omdat de vakbonden VNC en FNV Cabine weigeren te onderhandelen. Zij willen pas praten als KLM een pas ingevoerde bezuinigingsmaatregel terugdraait, waardoor op veertig procent van de intercontinentale vluchten één steward(ess) minder wordt ingezet. Ook moet volgens de VNC eerst een pensioenconflict worden opgelost.

Volgens KLM is er in de cao een ‘overlegverplichting’ vastgelegd, waardoor de bonden eerst zouden moeten overleggen met KLM voordat ze verdere stakingsacties uitvoeren. De onderhandelingen liggen door de patstelling tussen KLM en de bonden al een jaar stil.

De Tweede Kamer sprak dinsdagmiddag met staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur) en minister Dijsselbloem (Financiën) over de vorige week gepresenteerde nieuwe strategie van Air France-KLM en de gevolgen daarvan voor KLM.

Ook al zegt het plan niets over verschuiving van activiteiten naar Frankrijk, de meeste partijen zijn nog steeds bezorgd over toekomstig banenverlies bij KLM. Zo denken zij dat de groei van een nieuw dochterbedrijf mogelijk ten koste zal gaan van KLM, dat de onderhoudsdivisie volledig Frans wordt of dat de groei van Transavia wordt beknot.

Dijksma heeft vertrouwen in de afspraken die in 2015 zijn bevestigd over het niet overhevelen van banen en zelfstandige groei van Schiphol. Dijsselbloem zei dat er geen sprake is van een verdelingsprobleem. Air France en KLM hebben allebei problemen en moeten samen sterker zien te worden, bijvoorbeeld door groei van de onderhoudsdivisie.