Hypotheekadviseurs ABN Amro vervalsten handtekening klanten

Negen hypotheekadviseurs van ABN Amro hebben zich schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. Ze hebben handtekeningen van klanten vervalst om hypotheekdossiers af te kunnen sluiten. De bank heeft de medewerkers op non-actief gezet en De Nederlandsche Bank en de Autoriteit Financiële Markten als toezichthouders geïnformeerd. Ook is de bank begonnen met een groot onderzoek, waarbij 9.000 dossiers sinds 2013 worden gecontroleerd.

Dat maakte ABN Amro dinsdagochtend bekend, na berichtgeving in Het Financieele Dagblad. Hypotheekadviezen van de bank worden door de klant getekend voor gezien en akkoord. Soms moet dat advies worden bijgesteld of aangevuld, omdat bijvoorbeeld de maandlasten of de kosten van de bijbehorende verzekering hoger uitvallen. In dat geval moet de hypotheekadviseur het verbeterde advies met de klant bespreken en opnieuw laten tekenen.

De betrokken medewerkers hebben de handtekening van klanten op het oorspronkelijke advies gekopieerd op het verbeterde advies. Dit is in strijd met interne regels van de bank. Een interne controle dienst van de bank kijkt of en hoe is afgeweken van het oorspronkelijke advies.

Volgens ABN Amro is „niet gebleken dat klanten zijn benadeeld”. Bij klanten van wie de handtekening is gekopieerd, wil de bank alsnog verifiëren of het definitieve hypotheekadvies met diegene is besproken. Het motief van de adviseurs wordt ook onderzocht.

In het FD zegt directeur Frans Woelders van het retailbedrijf van ABN Amro dat adviseurs niet worden afgerekend op het aantal succesvol administratief afgesloten offertes. „Maar een goede adviseur verdient meer dan een minder goede, dat spreekt voor zich.” Volgens Woelders willen klanten soms niet langskomen voor een tweede handtekening.