Facebook stopt tijdelijk met delen WhatsApp-data

Na druk van privacyorganisaties pauzeerde Facebook het uitwisselen van persoonsgegevens met WhatsApp-gebruikers al in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Nu wordt het in de hele EU tijdelijk stilgelegd.

Remko de Waal/ANP

Na druk van Europese privacyorganisaties stopt Facebook met het gebruik van persoonlijke gegevens van WhatsApp-gebruikers. Dat bevestigen WhatsApp en moederbedrijf Facebook dinsdag.

Facebook telt 1,8 miljard gebruikers en is ook eigenaar van chatdienst WhatsApp (1 miljard gebruikers). Het sociale netwerk wil de telefoonnummers die gekoppeld zijn aan WhatsApp-accounts inzetten om ‘advertenties te verbeteren’ en suggesties voor nieuwe vrienden aan te dragen.

Europese privacyorganisaties protesteren hiertegen. Uitwisseling van persoonsgegevens, achter de schermen, druist naar hun mening in tegen de oorspronkelijke gebruiksvoorwaarden van WhatsApp. Er zou wettelijke toestemming nodig zijn om zulke koppelingen tussen veelgebruikte webdiensten te leggen. De standaardprocedure, dertig dagen bedenktijd, is voor zo’n ingrijpende wijziging onvoldoende. Zeker niet omdat het diensten betreft die gebruikers doorgaans niet makkelijk opzeggen.

WhatsApp ging er lange tijd prat op dat het geen advertenties wilde vertonen aan de gebruiker. Sinds het bedrijf is overgenomen door Facebook (een overname van 19 miljard dollar, in 2014) zijn die principes deels losgelaten. Zo mogen bedrijven volgens de nieuwe gebruikersovereenkomst consumenten via WhatsApp benaderen.

Duitsland en VK

De bezwaren in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk waren het meest uitgesproken. Maandag maakte Facebook al bekend dat het het delen van data tussen beide diensten in het VK zou pauzeren, maar zet nu het project – tijdelijk – stil in de hele EU. Eerst wil Facebook duidelijk hebben welke bezwaren de EU-lidstaten hebben. Pas in 2018 krijgt Europa één overkoepelende privacywet.

Volgende week vergaderen de Europese privacyorganisaties in Brussel over de Facebook/WhatsApp-kwestie. Het is niet de eerste keer dat een Amerikaans internetbedrijf oploopt tegen de strengere Europese privacywetten. Het koppelen van gegevens van verschillende accounts doet denken aan de truc die Google uithaalde in 2012: de gebruiksgegevens van alle verschillende Google-diensten werden samengevoegd tot één overkoepelende gebruiker. Zo ontstaat een rijker en dus – voor adverteerders – ook waardevoller profiel dat zoekopdrachten, locatiedata, bekeken video’s en mails combineert.

Zes Europese landen stelden een onderzoek in tegen Google, waaronder ook de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens (toen nog CBP). Uiteindelijk moest Google in 2015 een aparte privacycampagne voeren, op last van een dwangsom van 15 miljoen euro.

Facebook benadrukt dat het zeer weinig data met WhatsApp uitwisselt. De dertig dagen-bedenktijd voor de nieuwe gebruiksvoorwaarden is inmiddels afgelopen. Wie nu WhatsApp installeert, gaat automatisch akkoord met de nieuwe voorwaarden.