Nieuwsgierig, Ruimdenkend, en met Cachet

Het begon eigenlijk als een spelletje. Stel dat we de letters NRC een nieuwe betekenis willen geven, wat zou het dan zijn, vroeg de chef Weekend van de krant. We legden de vraag de voorbije weken aan enkele tientallen collega’s voor.

De N staat, daar waren we het snel over eens, voor Nieuws. Maar ook voor Nieuwsgierig, want dat zit diep in onze genen. Of voor het Nederlands, de mooie taal waarin we schrijven. En Nederland natuurlijk.

De R is die van Relevant. Wij schrijven namelijk lang niet over alles. Maar de R is ook van Ruimdenkend en Royaal, verwijzend naar onze liberale wortels. Of we Revolutionair moeten zijn, daar waren we het niet helemaal over eens. Maar wel dat we Radicaal willen gaan voor de beste journalistiek, waarbij er Ruimte moet zijn voor gekke en eigenwijze verhalen en nu en dan eens aandacht voor Rariteiten. We willen de Referentie zijn in ons vak. De Rechtsstaat is ons dierbaar. We willen Richting geven aan het debat. Maar we houden er ook van om blijmoedig te Rocken.

Bij de C zei iemand dat we Chic zijn. Een andere collega begon aan dat woord te slijpen en eindigde bij het nog betere Cachet. We hebben Competente Collega’s. Het Engelse woord Content viel, want het gaat toch over de inhoud. We schuwen de Controverse niet. Vergeet de Cultuur niet, zei de chef Kunst. We willen Creatief zijn. En zijn we niet een dagelijks Cadeau voor de lezer?

Zonder u geen NRC

Of we een dagelijks cadeau zijn, is nog maar de vraag. U, lezer van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl, betaalt voor NRC, of u ons nu leest op papier, op uw pc, tablet of mobiel. Daarmee maken iets meer dan 250.000 abonnees onze journalistiek mogelijk. Zonder u geen NRC. Want uw abonnementsgeld is goed voor pakweg 80 procent van onze inkomsten. Daarmee betalen we de ruim tweehonderd redacteuren en enkele honderden medewerkers die dagelijks de twee kranten en de site maken.

Dat u betaalt voor onze journalistiek legt meteen een stevige verantwoordelijkheid op de schouders van de redactie. Wij willen en moeten beter zijn dan gratis media. Diepgravender en genuanceerder. We moeten breder kijken naar Europa en de wereld. We moeten die columnisten en opinieschrijvers een podium geven die u toelaten uw geest te slijpen. We willen u voor relevante onderwerpen de juiste bouwstenen aanreiken waarmee u uw mening kunt vormen.

Elk jaar proberen we in een journalistiek jaarverslag verantwoording af te leggen over wat we met uw abonnementsgeld hebben gedaan. Dat doen we online, in een papieren verslag aanboden tijdens de Nacht van NRC, op zaterdag 29 oktober.

Lees het volledige jaarverslag ‘Tegels lichten’

In een wereld van haastige tweets, snelle conclusies en soms luide opinies, probeerden we ook het voorbije jaar weer veel slow journalism te plegen. Collega’s krijgen de kans om zich te specialiseren, tijd te investeren in de coup in Turkije of in de Nederlandse medailles op de Olympische Spelen. Het stemt me enthousiast.

Het is bijzonder fijn om vast te stellen dat u, onze lezer, massaal die stukken en journalistieke producties leest waar wij zelf zo trots op zijn. In het overzicht van de best gelezen verhalen van het voorbije jaar staan artikelen over het Oekraïne-referendum, de Amerikaanse verkiezingen, de coup in Turkije, de Brexit naast geruchtmakende opinieverhalen en columns (waarbij die van Youp van ’t Hek over Yuri van Gelder alle records brak).

Ik dank u voor het vertrouwen dat u, lezer, het voorbije jaar weer in ons hebt gesteld. Dat het aantal betalende abonnees op onze kranten en site het voorbije jaar weer is gegroeid, bevestigt ons vertrouwen in de toekomst van de journalistiek van NRC. Ik zou zeggen Nieuwsgierige, Ruimdenkende journalistiek met Cachet.