Het nieuwste autoschandaal gaat over CO2 en kan VW veel geld kosten

Sjoemelsoftware

Audi fraudeerde met CO2-uitstoot, meldt Bild. En de top leek op de hoogte. Het is wachten op claims van boze belastingdiensten.

Aan het stuur draaien maakt sommige Audi’s stukken minder zuinig. Foto Andrew Harrer/Bloomberg

‘De stuurtruc’, kopte de Duitse krant Bild am Sonntag. Meer dan een trucje is het ook niet. Hou je het stuur van een Audi muisstil, dan staat de motor in een superzuinige ‘opwarmstand’. Draai je het stuur meer dan 15 graden, dan schakelt-ie op een veel minder zuinige stand, met veel meer CO2-uitstoot.

Sommige Audi’s omzeilen met deze truc de officiële uitstoottest, meent de Californische milieudienst CARB, die de fraude deze zomer ontdekt zou hebben. Op de rollenbank rijd je immers rechtdoor. Volgens Bild betreft het honderdduizenden Audi’s wereldwijd, benzine en diesel, die tot mei dit jaar zijn verkocht. Het zou gaan om auto’s met automaat type ‘AL 551’, die onder meer in de Audi A6, A8 en Q5 zit.

Waarom fraude met benzine?

Tot nu toe ging het uitstootschandaal vooral over diesel. Dat ligt voor de hand. Systemen die uitlaatgas schoonmaken, kosten de eigenaar brandstof, vermogen en dure vloeistoffen. Het loont dus om ze uit te zetten. Fraude met benzineauto’s is tegenintuïtief: automobilisten willen toch óók liever minder tanken.

Nu bieden diverse landen belastingvoordelen op basis van CO2-uitstoot. Mogelijk wilde Audi de auto’s daarom zuiniger, en aantrekkelijker, laten lijken. Dat maakt de vondst extra vervelend voor VW. Die landen willen wellicht hun geld terug.

De fraude kan wel mede verklaren waarom het gat tussen reële CO2-uitstoot en uitstoot in het lab zo groot is. Het Amerikaanse ICCT, dat het Volkswagenschandaal aan het licht bracht, berekende vorig jaar dat dat gat ruim 40 procent is, en groeit.

De vondst is ook vervelend voor Volkswagen omdat de top nu expliciet betrokken wordt. Bild heeft een document waarin ‘baas aandrijving’, een belangrijke technische functie, vraagt wanneer het schakelprogramma eindelijk klaar zal zijn. Tot nu toe wijst Volkswagen telkens lagere ingenieurs in het bedrijf als schuldigen aan. De fabrikant moest zondag wel laten weten dat president-commissaris Pötsch wordt onderzocht in het strafrechtelijk onderzoek naar marktmanipulatie.