Geen tijd voor de snelle trein

De wandelgangen

Het moment verloopt om vragen te stellen over de hsl. Niet iedereen heeft er tijd voor.

Kleine en grote partijen

wandelgangen logo oor

Het lukt kleine fracties niet altijd om hun parlementaire rechten te claimen. Deze dinsdag is de deadline voor het stellen van schriftelijke vragen over de hogesnelheidslijn naar Brussel, na het Fyra-debacle een politiek gevoelige kwestie. Staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur, PvdA) had de Kamer een heel dossier toegestuurd. Met de oproep om daar schriftelijke vragen over te stellen. Maar het Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) heeft geen tijd. Daarom lift ze mee op vragen van de grote fracties. „Die hebben alle tijd om vragen te formuleren.” SP’er Eric Smaling laat het dossier over aan een medewerker. Want hij zit de hele week vast aan de begroting van Ontwikkelingssamenwerking. Ook Stientje van Veldhoven (D66) had daags voor het verstrijken van de deadline nog geen tijd gehad.

Betonrot

Het snelle spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens – kosten: 7,35 miljard euro – is klaar, schrijft Dijksma. Maar de nieuwe spoorlijn, in 2009 opgeleverd, lijdt aan betonrot. Hoeveel dat gaat kosten is volgens Dijksma onbekend.

Gezonde concurrentie

Stientje van Veldhoven had in reactie op het enquêterapport over de Fyra gevraagd om scenario’s voor supersnelle intercityverbindingen tussen de Randstad en Brussel. Als NS dat niet kan waarmaken, dan moet een andere partij dat maar gaan doen. Maar dat ligt ingewikkeld, schrijft Dijksma. Er is een stuurgroep geformeerd die met NS en andere vervoerders ‘marktverkenningen’ gaat uitwerken. Maar hoe krijg je concurrenten als Arriva zo gek om daaraan mee te werken als er daarna geen zicht is op exploitatie? „Voor de meeste partijen is medewerking zonder dat hier direct een aanbestedingsprocedure op volgt, nieuw”, aldus Dijksma. En NS heeft binnenskamers al aangegeven dat het op het flitsspoor niet wil samenwerken met de concurrentie. Dat maakt de kans klein dat commerciële bedrijven hun analyses over betere prestaties op de hsl gaan delen met NS.