‘Ook gesjoemel met uitstoot benzineauto’s Audi’

Honderdduizenden Audi’s zouden een mechanisme bevatten waarmee uitstootgegevens bij testen zijn gemanipuleerd.

Een Audi G5 bij een dealer in Mexico. Foto Imelda Medina/ Reuters

Naast gesjoemel met de CO2-uitstoot van miljoenen dieselauto’s zijn mogelijk ook de emissiegegevens van honderdduizenden benzinewagens van het Volkswagenconcern gemanipuleerd. Verschillende Audi-types zouden voorzien zijn van een zogeheten defeat device, zo meldt Bild am Sonntag.

Milieuorganisatie California Air Resources Board (CARB) ontdekte dat de Audi’s een mechanisme bevatten waarmee de wagen herkent dat deze in een testomgeving staat. Op de rollenbanken produceert het voertuig dan een veel lagere CO2-uitstoot dan op de weg om zo te voldoen aan bepaalde milieuregels. Het mechanisme zou geïnstalleerd zijn in honderdduizenden Audi’s, waaronder bij de types A6, A8 en Q5, wereldwijd.

Frappant is dat de fraude zou hebben voortgedurend tot mei 2016, ruim acht maanden nadat moederbedrijf Volkswagen diep door het stof moest vanwege de ontdekking van sjoemelsoftware in meer dan 11 miljoen diesels wereldwijd. Met dat mechanisme konden testgegevens op dezelfde manier gemanipuleerd worden. Topman Martin Winterkorn moest aftreden als gevolg van de ontdekking en werd opgevolgd door Martin Müller, de bestuursvoorzitter van Audi.

Ongunstig moment

De ontdekking komt voor Volkswagen op een bijzonder ongunstig moment. Het bedrijf schikte onlangs voor een bedrag van 14,7 miljard dollar (13,5 miljard euro) met de federale autoriteiten en wagenbezitters in de VS. Onderdeel van de afspraak is dat het bedrijf bijna een half miljoen auto’s terugkoopt of repareert.

Bovendien loopt in Duitsland nog verschillende strafzaken tegen Volkswagen-bestuurders. Ook op dat front was er zondag slecht nieuws te melden voor de autobouwer. De openbare aanklager in het Duitse Braunschweig heeft het onderzoek naar mogelijke marktmanipulatie door het bestuur namelijk verder uitgebreid.

In een verklaring op haar eigen website meldt de autofabrikant dat nu ook de rol van Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de raad van commissarissen, wordt onderzocht. Hij is de derde Volkswagen-bestuurder die in het onderzoek wordt meegenomen.

Beleggers te laat geïnformeerd

De wagenbouwer zou beleggers te laat op de hoogte hebben gesteld van de aanwezigheid van sjoemelsoftware in de auto’s. Terwijl de Amerikaanse milieuwaakhond EPA vorig jaar in september meldde dat ze een onderzoek was gestart naar de fraude, was het bestuur al sinds mei 2014 op de hoogte van de ontdekking ervan door een andere milieuorganisatie.

Door die informatie achter te houden voor aandeelhouders heeft Volkswagen zich mogelijk schuldig gemaakt aan marktmanipulatie. Volgens de Duitse wet is een bedrijf verplicht om informatie die beleggers kan doen besluiten een bepaald aandeel te kopen of verkopen, meteen te melden. De beurskoers van het bedrijf stortte na bekendmaking van het nieuws in.

Volkswagen ontkent betrokkenheid

Naast Pötsch werden eerder ook voormalig topman Martin Winterkorn en merkchef Herbert Diess aangemerkt als verdachten. In een reactie onkent het concern uit Wolfsburg de informatie bewust te hebben achtergehouden:

“Het bedrijf is, na hernieuwd onderzoek door interne en externe juristen van mening dat het bestuur zich heeft gehouden aan de wetten die van toepassing zijn op de Duitse kapitaalmarkt. Zowel Volkswagen als Pötsch hebben hun volledige medewerking toegezegd aan het onderzoek.”

Het bedrijf heeft nog niet gereageerd op de aantijgingen uit het artikel van Bild am Sonntag.