‘WhatsApp krijgt verhalenfunctie, net als Snapchat’

Instagram, dat net als WhatsApp van Facebook is, kopieerde minder dan twee maanden geleden Snapchat Stories.

Afbeelding Wikimedia

Ook WhatsApp wil meer op Snapchat lijken. In de bèta-versie van de Android-applicatie is te zien hoe de persoonlijke status van WhatsApp veranderd kan worden in een ‘verhaal’, vergelijkbaar als Snapchat Stories. Daarover schrijven verschillende techsites, zoals Mashable. Instagram kopieerde minder dan twee maanden geleden Snapchats verhalenfunctie met Instagram Stories.

WhatsApp en Instagram zijn allebei van Facebook. Hoewel Facebook vele malen groter is, wint Snapchat snel aan terrein. Facebook heeft nu 1,18 miljard actieve dagelijkse gebruikers, Snapchat 150 miljoen. Instagram Stories wordt volgens Facebook door 100 miljoen mensen dagelijks gebruikt.

‘Hey there! I am using WhatsApp’

De statusfunctie van WhatsApp wordt nu weinig gebruikt. Als een WhatsApp-gebruiker de status niet aanpast staat er ‘Hey there! I am using WhatsApp.’ of ‘Beschikbaar’. In de bèta-versie kunnen gebruikers meerdere updates per dag toevoegen aan de status, die door al dan niet geselecteerde contacten is te bekijken. De updates blijven 24 uur lang zichtbaar, net als bij Snapchat, volgens Mashable.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe functie wordt uitgerold naar de reguliere applicatie en of het überhaupt ooit wordt geïntegreerd. Een functie voor videobellen in WhatsApp werd een jaar geleden al gespot, maar is nog steeds niet te gebruiken.

Versnapchatisering

WhatsApp zette in oktober al een duidelijke stap richting Snapchat. Sindsdien kunnen gebruikers namelijk tekenen op foto’s in de app en zijn teksten en emojis toe te voegen. Ook op de foto’s van Instagram Stories kunnen gebruikers tekenen. In de berichtenapp Facebook Messenger experimenteert Facebook ook al met verhalenfunctie.

Twitter avatar WABetaInfo WABetaInfo NEWS:
WhatsApp is creating a new service, that will be very similar to Instagram Stories, Messenger Day and Snapchat!

Ook kondigde Facebook aan de foto- en videofunctie in de mobiele applicaties als WhatsApp en Messenger een prominentere plek te geven, bijvoorbeeld door één simpele veeg over het scherm. Bij Snapchat opent de camera direct bij het openen van de app.

Ondertussen bij Snapchat

Snapchat richt zich ondertussen op hardware. Het komt dit jaar nog met een bril (‘Spectacles’) waarmee foto’s en video’s te maken zijn. Ook hernoemde het bedrijf zich ‘Snap Inc.’.

Met Spectacles kun je makkelijker skateboarden en filmen tegelijk:

Snapchat werd groot doordat het mogelijk maakt beelden tijdelijk te delen. Foto’s zijn minder gestileerd dan bij Instagram of Facebook vaak het geval is en zijn met bewegende filters op te leuken. Snapchat vertolkt daardoor als geen ander bedrijf het levensgevoel van de jongste generatie, schreef NRC-redacteur Reinier Kist eerder.

Lees meer over het succes van Snapchat: 25 miljard voor selfies met hondenoren

Drie jaar geleden deed Facebook nog een overnamebod op Snapchat van 3 miljard dollar. Oprichter Evan Spiegel wees dat echter af. Inmiddels wil zijn bedrijf naar de beurs met een waardering van rond de 25 miljard dollar.

Afgelopen week meldde TechCrunch op basis van een anonieme bron dat Facebook heeft geprobeerd de app Snow – een Aziatische concurrent van Snapchat – over te nemen. Snow heeft dat bod echter afgeslagen.