T-Mobile neemt tv-klanten van Vodafone over

De derde telecomprovider van Nederland wil zo aansluiting houden bij de twee grote partijen die het (mobiele) internet- en tv-aanbod beheersen: KPN en Vodafone/Ziggo.

T-Mobile neemt het vaste internet- en tv-pakket van Vodafone over. Zo wil de derde telecomprovider van Nederland aansluiting houden bij de twee grote partijen die het (mobiele) internet- en tv-aanbod beheersen: KPN en Vodafone – in combinatie met de aanstaande fusiepartner Ziggo.

KPN en Vodafone/Ziggo bedrijven worden machtiger omdat ze zowel vaste als mobiele verbindingen in bundels verkopen en zo klanten langer kunnen vasthouden.

Vrijdagochtend werd de overname bekend gemaakt. Het is niet duidelijk hoeveel T-Mobile voor de 150.000 klanten en de technologie betaalt. Het gaat om 100 Vodafone-medewerkers, de tv-technologie die Vodafone zelf ontwierp en de apparatuur die Vodafone in het netwerk plaatst. In feite is het een zelfstandige internetaanbieder die gebruik maakt van de gehuurde lijnen van KPN. Vodafone Thuis telt nu ongeveer 150.000 klanten en groeit relatief snel; in augustus waren er nog 120.000 klanten.

Hard nodig

T-Mobile (in totaal 3,6 miljoen abonnees) heeft de extra tv- en breedbandklanten van Vodafone hard nodig. De omzet van T-Mobile Nederland loopt al jarenlang terug. Daar kon zelfs een verbetering van het mobiele netwerk geen verandering in brengen. T-Mobile dreigde verder in de verdrukking te raken omdat het geen vaste internetverbinding aan consumenten aanbiedt – alleen zakelijke klanten kunnen via een gehuurde glasvezellijn aansluiting krijgen.
De overname moet nog worden goedgekeurd door de ondernemingsraden en de mededingingsautoriteiten. Als de deal rond is, naar verwachting in december, kunnen andere T-Mobile klanten ook een breedbandverbinding aanvragen – mits de infrastructuur op hun adres snel genoeg is.

De Nederlandse breedbandmarkt is een duopolie. Consumenten moeten dure alles-in-een-pakketten afnemen en op veel adressen is het internet via de koperlijn nog langzaam. Lees daarover: Wil je traag internet of verplicht tv?

De aankoop van Vodafone Thuis onderschrijft de strategiewijziging van T-Mobile, dat begin dit jaar nog op de nominatie stond om verkocht te worden door moederbedrijf Deutsche Telekom. Toen de biedingen tegenvielen, besloot Deutsche Telekom tot een koerswijziging. Het management werd vernieuwd en er werd geld vrijgemaakt om te investeren in een ‘vast’ aanbod voor consumenten. Dat moet voorkomen dat nog meer klanten weglopen.

Vodafone Thuis kwam op een presenteerblaadje: Vodafone moet het breedbandpakket verkopen omdat de Nederlandse tak van het mobiele netwerk gaat fuseren met kabelaar Ziggo. De verkoop van Vodafone Thuis was één van de voorwaarden die Europese Commissie stelde om de joint venture te creëren.
Het tv-product van Vodafone is verkrijgbaar via zowel glasvezel als koper. In tegenstelling tot de aanstaande partner Ziggo biedt Vodafone wel een internet-only pakket aan - tv is dus geen verplicht onderdeel van de bundel.
Ziggo maakte vrijdag bekend dat het opnieuw 27.000 klanten kwijtraakte. In totaal verloor Ziggo de afgelopen jaren 250.000 klanten; een van de redenen dat het bedrijf samengaat met Vodafone.

Ziggo en KPN proberen met exclusieve uitzendrechten van drama, films en sport nog meer klanten te trekken. Lees daarover: Zijn de kabelaars te machtig?

Vodafones tv-pakket is sinds vorig jaar via glasvezel te krijgen.