T-Mobile heeft de tv-klanten van Vodafone hard nodig

Telecom

Met de overname van Vodafones breedbandabonnees wijzigt T-Mobile Nederland van koers: klanten lok je met vast- en mobiel internet.

Illustratie iStock

T-Mobile neemt het vaste internet- en tv-pakket van Vodafone over. Zo wil de derde telecomprovider van Nederland aansluiting houden bij de twee grote partijen die het (mobiele) internet- en tv-aanbod beheersen: KPN en Vodafone – in combinatie met de aanstaande fusiepartner Ziggo.

KPN en Vodafone/Ziggo worden machtiger omdat ze zowel vaste als mobiele verbindingen gecombineerd verkopen en zo klanten langer kunnen vasthouden. Deze providers koppelen hun breedbandbundels met toegang tot eigen tv-aanbod en andere diensten om zoveel mogelijk producten per klant te verkopen en klanten langer vast te houden.

Vrijdagochtend werd de overname bekend gemaakt. Het is niet duidelijk hoeveel T-Mobile voor de 150.000 klanten betaalt. Behalve het klantenbestand gaat het om honderd medewerkers, netwerkapparatuur en de tv-technologie die Vodafone zelf ontwierp. In feite is het een zelfstandige internetaanbieder die gebruik maakt van de huurlijnen van KPN.

T-Mobile Nederland (3,6 miljoen abonnees) heeft de extra tv- en breedbandklanten van Vodafone hard nodig. De omzet loopt al jarenlang terug, ondanks een verbetering van het mobiele netwerk. T-Mobile raakt verder in de verdrukking omdat het geen vaste internetverbinding aan consumenten aanbiedt.

Klanten die een alles-in-één pakket willen, stappen over naar KPN en Vodafone/Ziggo, en aan de onderkant van de markt lokt concurrent Tele2 met goedkope mobiele pakketten.

De overname moet nog worden goedgekeurd door de ondernemingsraden en de mededingingsautoriteiten. Als de deal rond is, naar verwachting in december, kunnen ook T -Mobile-klanten een breedbandverbinding aanvragen – mits de infrastructuur op hun adres snel genoeg is.

De aankoop van Vodafone Thuis onderschrijft de strategiewijziging van T-Mobile, dat begin dit jaar nog op de nominatie stond om verkocht te worden door moederbedrijf Deutsche Telekom.

De verkoop van Vodafone Thuis was een van de voorwaarden die Europese Commissie stelde om de joint venture met Ziggo te creëren.

Het tv-product van Vodafone is verkrijgbaar via glasvezel en koper. In tegenstelling tot de aanstaande partner Ziggo biedt Vodafone wel een internet only pakket aan - tv is geen verplicht onderdeel van de bundel.

Ziggo maakte vrijdag de resultaten van het afgelopen kwartaal bekend. Er zijn opnieuw 27.000 klanten overgestapt. In totaal verloor Ziggo de afgelopen jaren 250.000 klanten; een van de redenen dat het bedrijf samen wil gaan met Vodafone.