‘Philips is een data- en softwarebedrijf’

Beurs

Philips werd kleiner, maar heeft nu wel een veel duidelijker profiel: de toekomst zit in technologie op het gebied van gezondheid.

Chinezen poetsen hun tanden steeds beter, en dat is uitstekend nieuws voor Philips. De Sonicare-tandenborstel van het bedrijf is de ster van de jaarlijkse Philipsshow voor analisten en beleggers, vrijdag in Londen. De bestuursvoorzitter, de financieel directeur én de directeur van de tandenborsteltak van het bedrijf wijzen alle drie trots naar het apparaat, dat de best verkochte elektrische borstel van China is, en goed is voor „dubbelcijferige omzetgroei”.

Bijna een halfjaar na de beursgang van de verlichtingsdivisie Lighting Solutions, staat het sterk afgeslankte Philips er sowieso positiever voor dan de laatste jaren. Na een ontmantelingsoperatie van decennia, groeit het resterende gezondheidsbedrijf eindelijk weer.

Overnames

Van de totale omzet van 25,3 miljard euro in 2011 is slechts 17,2 miljard over, maar de omzetgroei steeg de laatste vijf jaar van 2 naar 5 procent, en de winst groeit gestaag. De komende jaren blijft de omzet tussen de 4 en 6 procent groeien, verwacht topman Frans van Houten. Hij denkt hardop na over overnames en investeert fors meer in onderzoek en ontwikkeling.

Maar ondanks de positieve resultaten zijn er voor Van Houten onder dit publiek van analisten van zakenbanken als Goldman Sachs en Morgan Stanley nogal wat „misverstanden” over Philips weg te werken. Bij zijn openingspraatje probeert hij die meteen te pareren. De misverstanden volgens hem?

Dat het bedrijf concurrentie moet vrezen van techreuzen als Google en Apple, die miljarden investeren in zorgtechnologie. Dat Philips nog steeds te traag en stoffig is. En dat Philips door zijn langzaam groeiende Europese thuismarkt een nadeel heeft ten opzichte van Chinese en Amerikaanse concurrenten.

‘Stoffig verleden’

„We zijn minder Europees dan veel mensen denken,” zegt Van Houten met een landkaart op de achtergrond waaruit blijkt dat slechts 22 procent van de omzet uit Europa komt. Over de concurrentie van Google en Apple: „Zij zitten niet zoals wij in de ‘laatste meter’ van de zorg, in de ziekenhuizen, bij mensen thuis: waar de zorg daadwerkelijk geleverd wordt.” En over het duffe imago: „We schudden een wat stoffig verleden af. Maar we zijn nu al veel meer een data- en softwarebedrijf dan veel mensen denken.”

Van Houten lijkt opgelucht. De laatste jaren was er altijd wel een hoofdpijndossier – van problemen bij Lighting tot een niet deugende medische scannerfabriek in Cleveland. Hij kon steeds maar niet de constant stijgende grafieken laten zien die nu op de schermen staan. Voelt de afsplitsing van de verlichtingstak een beetje alsof er een slechte kies is getrokken?

„Nou, dat klinkt wel heel erg pijnlijk”, zegt Van Houten. „Maar het is zeker zo dat de richting van het bedrijf nu helderder is.” Overigens is die kies er ook nog steeds niet helemaal uit. Philips is nog steeds meerderheidsaandeelhouder van Lighting.

Kritische vragen van analisten gaan onder meer over het slepende verkoopproces van het allerlaatste restje verlichtingstechnologie van Philips, de divisie Lumileds & Automotive. Een verkoop ketste eerder op het laatste moment af. „We verwachten dat we nog dit jaar een deal hebben”, zegt Van Houten.

Ook over het marktaandeel in Noord-Amerika (de belangrijkste markt van Philips) vergeleken met de traditionele concurrenten Siemens en GE zijn zorgen. „Dat marktaandeel is inderdaad gedaald de laatste jaren, maar het herstel is nu al zichtbaar in de cijfers”, zegt Van Houten.

Wel zegt hij „bezorgd” te zijn over de uitkomst van de Amerikaanse verkiezingen. Philips is in zijn grootste markt erg afhankelijk van zorgwetgeving zoals Obamacare, dat een landelijke zorgverzekering regelt. Trump voert campagne met de slogan dat hij „op dag één van zijn presidentschap” Obamacare afschaft.

‘Master’ van de badkamer’

Waar moet de groei vandaan komen, behalve van Chinese tandartsen die hun patiënten steeds vaker aanraden om elektrisch te poetsen? Privé-ziekenhuizen worden belangrijker in China en daaraan hoopt Philips veel medische apparaten en diensten te kunnen verkopen. In andere landen sluit Philips soms contracten met complete ziekenhuizen voor meer dan tien jaar. Daar verwacht Van Houten er de komende jaren nog veel meer van.

En Philips zet vol in op dataverzameling en -analyse. Met hulp van grote hoeveelheden gegevens over patiënten wil het bedrijf betere diagnoses helpen stellen en patiënten ook op afstand beter in de gaten houden. Alle buzz-woorden uit de techindustrie komen voorbij: wearables, kunstmatige intelligentie, big data.

Daarmee komt het bedrijf toch echt heel duidelijk op het terrein van bedrijven als Google, Apple en IBM. Maar Philips staat er goed voor om van die concurrenten te winnen, volgens Van Houten. „Neem alleen al de badkamer”, zegt hij. „Met alle producten op het gebied van tandenpoetsen en scheerapparaten zijn we nu al de master van de badkamer.” Dat belooft wat, volgens hem.