Parijse concertzaal

Een jaar na de aanslag heropent Sting de Bataclan

Eén keer eerder trad de Britse zanger Sting op in de Parijse concertzaal Bataclan. Dat was in 1979 met The Police. Zaterdag 12 november keert hij terug voor het eerste optreden na het terroristische bloedbad waarbij een jaar geleden negentig mensen om het leven kwamen.

Na acht maanden verbouwen gaat de zaal weer open. De hele inrichting is vervangen, alles is overgeverfd, zei directeur Jérôme Langlet van Lagardère Live Entertainment, voor 70 procent eigenaar van de zaal vrijdag. Maar niets is wezenlijk veranderd, verzekerde hij.

Sting, zei Langlet, is een „geëngageerde artiest“ die „de hele wereld kan laten horen dat de Bataclan herleeft”. Hoewel het concert geen herdenkingskarakter moet krijgen, zijn op de eerste avond wel nabestaanden uitgenodigd. Wie dat wilde kon met verenigingen van slachtoffers vorige maand al een rondleiding krijgen. Daarnaast zal voor het concert van Sting een klein aantal toegangskaarten via normale wegen worden verkocht. De Bataclan heeft plek voor krap 1.500 mensen.

De opbrengsten van het concert, meldt het management van Sting, gaan volledig naar organisaties van slachtoffers. „We hebben twee belangrijke taken die we moeten verzoenen”, zegt de zanger in een verklaring op de site. „Ten eerste, het herinneren en eren van hen die het leven hebben gelaten bij de aanval een jaar geleden, en ten tweede, om het leven en de muziek waar dit historische theater voor staat te vieren.”

Sting is een zanger waar weinig mensen aanstoot aan nemen. Dat geldt minder voor de Eagles of Death Metal, de Amerikaanse band die op de bewuste avond in de zaal uit 1865 optrad. Maar zanger Jesse Hughes, die in interviews personeel van de Bataclan ervan verdacht onder één hoedje te spelen met de terroristen, is op 13 november volgens tv-zender BFMTV wel aanwezig bij de onthulling van een gedenkplaat aan de gevel van de concertzaal.

Na Sting treden deze maand onder andere Peter Doherty, Marianne Faithfull en Youssou N’Dour in de zaal op. In een interview met Le Figaro zei programmeur en mede-eigenaar Jules Frutos onlangs dat het moeilijker dan gedacht is om de programmering rond te krijgen. Veel artiesten weigeren in de zaal te spelen.