Google: we zijn machtig, maar niet als prijsvergelijker

Zoekmachine

De Europese Commissie vindt dat Google de markt van prijsvergelijkers domineert. Google zelf wijst juist naar Amazon.

Foto iStock

Google is een machtige zoekmachine, maar geen machtige prijsvergelijker. Dat stelt het internetbedrijf in een nieuwe reactie op een al oude klacht van de Europese Commissie. Die beschuldigt Google ervan misbruik te maken van zijn zoekmachine die door 90 procent van de Europeanen wordt gebruikt.

De meeste mensen beginnen hun zoektocht naar een nieuw strijkijzer, spiegelreflexcamera of kruiwagen bij de webwinkel zelf, schrijft Kent Walker, verantwoordelijk voor Googles juridische zaken. Daarnaast haalt hij rapporten aan die aantonen dat consumenten in Duitsland en in de VS vaak bij Amazon beginnen te zoeken.

Google stuurde vandaag nieuw bewijsmateriaal in deze langlopende zaak. Het is een rapport van circa honderd pagina’s dat probeert aan te tonen dat Google niet zo machtig is als de Europese Commissie zegt. Google voegde een eigen prijsvergelijker - een soort showroom van artikelen - toe aan de zoekmachine. Concurrerende prijsvergelijkers klaagden bij de EU dat hun bezoekersaantallen dalen omdat Google eigen producten voortrekt.

Google vindt de bezwaren ongefundeerd en herhaalt nog eens de argumenten van vorig jaar. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van prijsvergelijkers die juist veel extra bezoek krijgen van Google, aldus Walker.

Google zegt dat er in Europa 350 prijsvergelijkers zijn en dat er elk jaar twintig of dertig bijkomen, en ook weer verdwijnen. Er zou geen bewijs zijn dat Googles activiteiten invloed hebben op de markt. „Amazon is verreweg de grootste speler in deze tak”, schrijft Walker. Google wil concurrerende prijsvergelijkers niet helpen in de Google showroom en houdt vast aan eigen filters om „de meeste relevante advertenties” te tonen.

Google (moederbedrijf Alphabet heeft een jaaromzet van 75 miljard dollar) begon in 1998 als een zoekmachine die bezoekers zo snel mogelijk doorverwees naar andere websites. Het bedrijf voegde steeds meer diensten toe om bezoekers langer binnen het Google-domein te houden – liefst van de eerste zoekopdracht tot aan het afsluiten van de koop.

Afgelopen week maakte Google nog bekend dat het 22 miljard dollar aan advertenties verdiend had in het laatste kwartaal – een toename van 20 procent. Het is nu aan de EU om met maatregelen te komen, zoals een boete. Een andere klacht van de EU ging over AdSense for Search. Het internetbedrijf verbood klanten die Googles zoekmachine gebruikten op hun eigen site, advertenties van andere aanbieders te tonen. Google heeft die beperkingen al laten vallen.

AdSense for Search is een nicheproduct. Belangrijker is Googles reactie op de klacht van de EU dat besturingssysteem Android (op 85 procent van alle smartphones) telefoonfabrikanten dwingt Google-diensten toe te voegen. Googles antwoord op die aanklacht komt voor 11 november.