Voorstanders brug over het IJ: nu tijd voor acties

Na vijf jaar praten is lobbygroep Brug over het IJ het zat: als niemand normaal luisteren wil, dan is het tijd voor actie. Zondagmiddag organiseren ze een lawaaimars bij de pont.

De pont over het IJ is vaak goed gevuld met mensen; Foto Jordy Rietbroek

Wie weleens tijdens spitsuur het pontje naar Noord neemt, is bekend met het begrip ‘dringen’. Verdrukte peuters; verstrikt geraakte fietssturen; chagrijnige mensen die gewoon naar huis willen. De Efteling tijdens schoolvakanties is er niets bij.

Al dat dringen, wachten en duwen zou gemakkelijk vermeden kunnen worden met een brug, denkt lobbygroep Brug over het IJ. De afgelopen vijf jaar spraken ze talloze keren in bij gemeentevergaderingen, probeerden met iedereen te praten die er ook maar iets mee te maken heeft en staken altijd hun meest optimistische borst vooruit. Niets maakte indruk.

Genoeg gepraat, zeggen ze nu, genoeg ingesproken. Het is tijd voor actie. Wie niet luisteren wil, die moet maar voelen. Of nou ja, voelen… dat klinkt dan wel weer erg grimmig. Wie niet luisteren wil, krijgt gewoon een harder geluid. Want aanstaande zondagmiddag om 11.55 uur verzamelt actiegroep Brug over het IJ met potten, pannen, fluitjes en toeters bij de pont in Noord voor een ouderwetse lawaaimars. Er zal muziek en vuurwerk zijn en iedereen is uitgenodigd. Zolang je maar iets roods aantrekt. Bas Kok, een van de voormannen van de actiegroep en auteur van het boek Oerknal aan het IJ: „Neem familie en vrienden mee voor dit zondagse uitje! Elke Amsterdammer heeft thuis wel een rood jackie liggen.”

De herrie moet hun wanhoop illustreren. Want intussen zijn ze het ronduit zat. 160 jaar geleden schetsten de grootste architecten van Nederland al ontwerpen voor een brug over het IJ. „Het is eigenlijk een mirakel dat er nog steeds geen brug is”, aldus Kok. Voor de actiegroep, waar onder meer Sander Groet van de A’DAM Toren de kern van vormt, zijn de redenen voor meerdere bruggen helder: het zou goedkoper, schoner en sneller zijn. De huidige ponten vervuilen het water en kosten volgens hun berekening jaarlijks zo’n 10 miljoen euro, exclusief onderhoud en innovatie. Een brug, die tussen de 20 en 60 miljoen euro kost, verdient zichzelf in een paar jaar terug en stoot niets uit. Bovendien, zegt Kok, is de reistijd voor mensen uit Noord nu wel erg lang vanwege stampvolle pontjes. Iemand in Noord woont relatief gezien dichterbij de Dam dan iemand in West, maar doet er een half uur over om er te komen.

Volgens de actiegroep is het de nautische wereld die al die jaren in de weg zit. Want hoe handig bruggen voor fietsers en voetgangers zijn, zo onhandig zijn ze voor boten en vrachtschepen. „De gemeente, Rijkswaterstaat en de Haven kunnen maar geen compromis sluiten. Ze starten nu wéér een nieuw onderzoek. Het vorige is net afgerond!” Kok bedoelt maar: op deze manier komt die brug er pas met Sint-juttemis.

De gemeente komt eind dit jaar met een voorkeursbesluit, zegt zij, want naast de optie van een brug onderzoeken ze onder meer de mogelijkheid van een tunnel. Een woordvoerder: „Zorgvuldigheid is hier belangrijker dan snelheid. Het snelle besluit over de extra metro was nou ook niet bepaald een succes.”

Als het spektakel zondag niets verandert, komt er „nog meer kabaal”, dreigt Kok. Voor komend voorjaar bereiden ze een massale actie voor.

Zondag dus maar even niet de pont nemen. Of juist wel natuurlijk, maar dan wel met een rood jackie aan.