Snorfietser mag van fietspaden A’dam geweerd en moet helm op

Verkeersveiligheid

Snorfietsen zijn vaak niet de ‘langzame scooters’ die ze heten te zijn. Amsterdam mag ze van Den Haag verbannen naar de rijbaan.

©

De hoofdstad is binnenkort één grote ergernis armer nu de gemeente Amsterdam snorfietsen mag verbannen naar de rijbaan. Deze ‘langzame scooters’, die officieel 25 kilometer per uur kunnen, mochten tot op heden alleen op het fietspad rijden. Van de circa dertigduizend snorfietsen die in de hoofdstad rondrijden, overtreedt volgens de gemeente echter 80 procent de maximumsnelheid: vele zijn opgevoerd. Hun aanwezigheid op het fietspad veroorzaakt dan ook al jaren gevaarlijke situaties en ergernis bij voetgangers en fietsers.

In november meldde minister Melanie Schultz van Haegen Infrastructuur en Milieu, VVD) al dat zij gemeenten toestaat van de landelijke verkeersregels af te wijken door deze snorfietsers op de rijweg te laten rijden. Amsterdam heeft als eerste stad aangegeven hier gebruik van te willen maken en begint nu de benodigde inspraakprocedure.

Snorfietsrijders over hun ‘verbanning’:

Voorwaarde voor de verbanning is overigens wel dat snorfietsrijders een helm gaan dragen, omdat zij zich straks tussen auto’s gaan bewegen.

Het is vooralsnog onduidelijk in welk gebied de snorfietsers verbannen worden. Amsterdam streeft naar het gehele gebied binnen de ring en ten zuiden van het IJ. Schultz stelt echter de eis dat Amsterdam, als wegbeheerder, per plaats motiveert waarom snorders hier niet langer welkom zijn op het fietspad.