Air France begint nieuwe maatschappij in Parijs

Vandaag presenteert de nieuwe bestuursvoorzitter zijn plan ‘Trust Together’.

ANP/Peter Bakker

Air France begint een nieuwe luchtvaartmaatschappij die niet “low cost” mag heten, maar wel goedkoper moet kunnen concurreren op langeafstandstrajecten. Dat is het belangrijkste nieuws uit het vandaag geopenbaarde toekomstplan ‘Trust Together’ van de nieuwe bestuursvoorzitter van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac.

Vijf maanden na zijn aantreden belooft Janaillac “het offensief” te kiezen op de steeds krappere markt voor langeafstandsvluchten. De Nederlands-Franse luchtvaartgroep heeft op de Europese markt last van lowcostmaatschappijen als Easyjet en op de markt voor langere afstanden van goedkopere maatschappijen uit de Golfstaten en onder andere de Noorse prijsvechter Norwegian.

De nieuwe maatschappij moet in 2020 over tien toestellen beschikken, die op vrijwillige basis gevlogen worden door piloten van Air France. Het cabinepersoneel zal apart en tegen minder gunstige voorwaarden gerekruteerd worden om de kosten te beperken. Al maanden liggen de piloten van Air France dwars bij pogingen de arbeidsproductiviteit te verhogen.

De kwaliteit van de nieuwe maatschappij, schrijft het bedrijf in een presentatie die donderdagmorgen aan de pers werd gestuurd, zal “vergelijkbaar” zijn met die van Air France. De naam zal waarschijnlijk ook een afgeleide van ‘Air France’ worden. Maar voorlopig worden de plannen bij het bedrijf ‘Project Boost’ genoemd.

Nieuwe routes

Door deze noodgreep moet het mogelijk zijn om nieuwe routes te openen, oude routes die net gesloten zijn te heropenen en niet rendabele routes te behouden, schrijft het bedrijf. Tot 2020 wil Air France-KLM op de lange afstand met 2 tot 3 procent per jaar groeien. Trust Together is daarmee, volgens Janaillac, “ambitieus en realistisch tegelijk”.

De Nederlandse angst voor een ‘Franse machtsgreep’ bij Air France-KLM wordt in de plannen niet met zoveel woorden bevestigd, maar de nieuwe maatschappij waarmee het bedrijf op de lange afstanden beter hoopt te kunnen concurreren wordt integraal onderdeel van Air France en niet van KLM. De groei die de nieuwe “innovatieve” maatschappij gaat brengen, is uitsluitend bedoeld voor het vliegveld Paris-Charles-de-Gaulle.

Woensdag bevestigde het bedrijf dat Janaillac naast de leiding van de groep ook de als niet uitvoerend bestuursvoorzitter de leiding van Air France op zich neemt. De huidige baas van de onderhoudstak van Air France-KLM, Franck Terner, is benoemd tot algemeen directeur van Air France. Oud-bestuursvoorzitter Frédéric Gagey van Air France wordt de nieuwe financiële topman van de groep Air France-KLM.

Kwartaalcijfers

Het bedrijf maakte eerder op de ochtend de cijfers over het derde kwartaal bekend. Air France-KLM zag de omzet in het derde kwartaal dalen met ruim 5 procent dalen ten opzichte van vorig jaar, tot 6,9 miljard euro. De schade van de stakingen van het Franse cabinepersoneel wordt op 90 miljoen euro geschat. Ook de zware marktomstandigheden drukten de omzet.

De nettowinst steeg wel met 13 procent, tot 544 miljoen euro. De Franse tak van het bedrijf ondervindt problemen vanwege de aanslagen in Parijs en Nice dit jaar: die maakten Parijs minder populair als reisbestemming. KLM leed hier niet onder en zag een verbetering in de resultaten ten opzichte van het derde kwartaal van 2015. KLM droeg 422 miljoen euro bij aan de operationele winst, terwijl Air France een operationele winst van 311 miljoen behaalde.

Op het moment kampt KLM zelf met een staking van het cabinepersoneel. De cabinemedewerkers eisen dat een richtlijn om minder steward(essen) mee te nemen op intercontinentale vluchten wordt geschrapt. Het bedrijf spande woensdag een kort geding aan om de cabinebonden tot een overleg te dwingen. Het kort geding dient vrijdag.