Luchtvaart

Air France begint dochter voor lange afstand

Air France begint een nieuwe luchtvaartmaatschappij die niet low cost mag heten, maar wel met lagere tarieven moet kunnen concurreren op langeafstandstrajecten. Dat is het belangrijkste nieuws uit het donderdag geopenbaarde plan ‘Trust Together’ van de nieuwe bestuursvoorzitter van Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac.

Vijf maanden na zijn aantreden belooft Janaillac „het offensief” te kiezen op de steeds krappere markt voor langeafstandsvluchten. Hij noemt expliciet de concurrentie van maatschappijen uit de Golfstaten en wil zich richten op verlieslatende en nieuwe routes.

De Nederlandse angst voor een ‘Franse machtsgreep’ wordt in de plannen niet met zoveel woorden bevestigd, maar de nieuwe maatschappij wordt integraal onderdeel van Air France en niet van KLM. De groei moet ten goede komen aan vliegveld Charles de Gaulle.

De nieuwe maatschappij moet in 2020 over tien toestellen beschikken en krijgt eenzelfde kwaliteitsniveau als Air France. Air France-piloten kunnen zich vrijwillig melden, voor minder gunstige arbeidsvoorwaarden dan bij Air France. Bij de groei van Transavia bleek dit een obstakel.