Kanttekeningen bij plan voor vliegveld

Omwonenden hebben veel vragen, zo blijkt op een bijeenkomst over de uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport.

Foto Jordy Rietbroek

„Bij ons komen de dalende vliegtuigen zo laag over, dat je kan zien wie de piloot is”, zegt een man uit Schiedam. „Maar je hoeft niet te kijken, je kunt gewoon horen wanneer het de cowboys van Transavia zijn!”, vult zijn buurman aan. „Die trekken altijd nog eens extra aan de gashendel!”

Het is niet de eerste keer vanavond dat de ‘cowboys’ van Transavia ter sprake komen. Omwonenden van de Rotterdamse luchthaven, het Rotterdam The Hague Airport, zijn naar hotel Wings gekomen om te praten over de uitbreidingsplannen van het vliegveld. De luchthaven wil de komende jaren het aantal vluchten met tenminste de helft, maar mogelijk 75 procent laten groeien. Voor zo’n uitbreiding moet de staatssecretaris toestemming geven, want de zogeheten „geluidsruimte” voor vliegen is nu „volgevlogen”. De ongeveer zestig aanwezigen klagen over verstoorde nachtrust, rammelende dakpannen en weggebulderde tuinfeestjes.

De avond in het luchtvaarthotel is geen voorlichtingsavond. Maar ook geen klaagavond, zegt de gastheer van de avond, Joost Schrijnen. De bedoeling van de bijeenkomst is dat omwonenden hun zorgen, angsten en klachten in vragen omzetten, zegt hij meermaals die avond. „Dan wordt het interessant, dan komt er beweging. Dan moeten ze antwoorden.”

Schrijnen is de onafhankelijk ‘verkenner’ van de provincie Zuid-Holland en de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland. Hij was hoogleraar Stedebouwkundig Ontwerpen aan de TU Delft en werkt nu als adviseur. Schrijnen moet voor inventariseren of er draagvlak is voor uitbreiding van de luchthaven.

Wat is de spreiding van de nieuwe vluchten?

De afgelopen maanden zijn er al vele tientallen vragen binnengekomen bij Schrijnen. Ze liggen in lange lijsten op de tafels, naast de formulieren waarop aanwezigen hun eigen vragen kunnen indienen. GroenLinks uit de Rotterdamse gemeenteraad wil dat er ook een scenario wordt uitgewerkt voor sluiting van de luchthaven. De GGD vraagt naar gezondheidseffecten van de toename van fijnstof. Inwoners van Lansingerland en Schiedam willen weten wat de invloed van een uitbreiding op de verkoopbaarheid van hun huizen is.

Lees ook: Zuid-Holland wil dat Rotterdam The Hague Airport groeit. Volgens onderzoek van de werkgevers willen ook de inwoners dat.

De vragen aan de verschillende tafels, telkens met groepen van ongeveer acht, negen man, zijn uiteenlopend, en verraden soms gedetailleerde kennis van het vliegveld. Wat is de spreiding van de nieuwe vluchten? Wordt in de milieu-effecten ook rekening gehouden met de nieuwe snelweg A13-A16 die door hetzelfde gebied wordt aangelegd? En met de nieuwe A4 aan de andere kant? Komt er compensatie voor de waardedaling van mijn huis? Waarom vliegen de toestellen sinds ruim een jaar opeens bij ons door de tuin, in plaats van door het wat legere deel bij Delfland? Hoe kan het dat 60 procent van de vlieguigen afwijken van hun route – en kan dat niet anders? Het aantal nachtvluchten neemt toe, mag dat zomaar? Waarom mogen de vluchten uit Malaga eigenlijk nog vertrekken, als ze al weten dat ze in Rotterdam te laat zullen aankomen?

Hoewel Schrijnen er niet zit om vragen te beantwoorden, kan hij het soms niet laten. „Voor nachtvluchten van kleine toestellen is geen toestemming nodig, dat mag altijd”, zegt hij bijvoorbeeld. „Shell heeft hier vier jets staan, die gaan de hele wereld over.” Maar hij helpt vooral om van meningen en kritiek vragen te maken.

Begin volgend jaar is het rapport van Schrijnen klaar, en moeten provincie en gemeenten met een standpunt komen. Dat betekent dat omwonenden zich ook nog tot gemeenteraadsleden kunnen wenden. Daarna pas neemt de staatssecretaris een besluit.