Florida moet Trump stuiten

Campagne

De campagnemachine van Hillary Clinton past in Florida de laatste inzichten toe bij de jacht op stemmen. Ondertussen vertrouwt haar tegenstander Donald Trump op de Republikeinse infrastructuur. Maar of dat werkt?

De 93-jarige Rae Graham heeft een Clinton-shirt aangetrokken op de dag dat er in haar verzorgingshuis in Florida vroeg gestemd kon worden. Foto Kerry Sheridan/AFP

Voor de studenten van Florida International University in Miami is er deze weken geen ontsnappen aan. Overal struinen jonge vrijwilligers rond van het campagneteam van Hillary Clinton, herkenbaar aan een sticker met de tekst ‘Stem Vroeg’, en een volle map met registratieformulieren, campagnefolders en een routebeschrijving naar het dichtstbijzijnde stembureau.

„Florida is onze muur om Trump tegen te houden.”

„Je hebt toch wel gehoord wat president Obama zei? Ga nu al stemmen!”

Obama zelf is deze ochtend ook op de campus. Hij zegt in de stamvolle sporthal: „Ik weet hoe dat gaat. Je hebt een oproepkaart, en die laat je in de keuken slingeren. De kaart raakt kwijt. Het stembureau is maar tien minuten rijden. Wacht, ik geef jullie het adres.” En Obama leest het adres voor.

„Zo gaat het al maanden”, zegt de student politicologie Paula Montes (19) op de campus, als ze voor de zoveelste keer een vrijwilliger te woord heeft gestaan. „Ze zijn bang dat studenten wel voor Clinton zijn, maar te onverschillig om op te dagen.” Bij Montes heeft het gewerkt. Ze gaat vandaag nog stemmen, op Clinton.

Kiezers zo vroeg mogelijk laten stemmen is de belangrijkste Democratische strategie om swing state Florida te winnen, vertelt partijstrateeg Mark Beatty. Vier jaar geleden was hij in de Obama-campagne verantwoordelijk voor de staten die op de verkiezingsdag het verschil maken, waaronder Florida.

„Steeds meer kiezers willen eerder stemmen dan volgende week dinsdag, en die kiezers zijn meer dan gemiddeld geneigd Democratisch te stemmen. Om Florida te winnen, moeten er dus zoveel mogelijk mensen al voor de verkiezingsdag stemmen.”

De techniek gaat steeds verder

De eerste resultaten in Florida laten zien dat de strategie werkt. Zo’n 6 miljoen kiezers hebben al gestemd in Florida, 53 procent stemde op Clinton. Peilingen laten zien dat Trump en Clinton in de cruciale swing state Florida (29 kiesmannen) min of meer gelijk staan.

Het peilingengemiddelde, volgens gezaghebbende politieke site Real Clear Politics. Tekst gaat verder onder de graphic:
rcp-florida

Dat vroege Democratische succes heeft niet alleen met het grote aantal vrijwilligers te maken, of met het bombardement aan tv-spotjes, zegt Sasha Issenberg. Hij is auteur van The Victory Lab, een standaardwerk over modern campagnevoeren.

„De Clinton-campagne heeft sterk geïnvesteerd in metadata. Het valt niet zo op, maar ze zijn de Republikeinen, en zelfs de campagne van Obama in 2012, ver voorbij.”

Vier jaar geleden, zegt Issenberg, konden de Democraten al via cookies achter de voorkeuren van mogelijke kiezers komen. Als mensen de website van Barack Obama bezochten, konden de campagnemedewerkers zien wat die mensen kochten, of waar ze naar op zoek waren. Dat is handig, want zo kun je gedetailleerde kiezersprofielen maken.

Issenberg: „Maar tijdens deze verkiezingen gaat de techniek veel verder. De Democraten zijn nu in staat om cookies te verbinden aan stemgedrag. Zo weten ze bijvoorbeeld wie een stemformulier heeft aangevraagd om eerder te stemmen, maar nog niet naar het stembureau is geweest.”

Die groep is klein, maar zeer waardevol: het zijn gemotiveerde kiezers die nog te overtuigen zijn. „Ze kunnen ervoor zorgen dat net die mensen Clinton-advertenties op internet zien. Of ze kunnen een vrijwilliger langssturen.”

Alleen enthousiasme niet genoeg

Strateeg Mark Beatty zegt het zo: „Vier jaar geleden hadden we veel online-kennis van kiezers, en een groot leger vrijwilligers. Maar die werkten veel minder samen. Omdat mensen steeds meer op internet doen, kunnen we beide werelden veel beter samen laten werken.”

„De kunst van goed campagnevoeren”, zegt Sasha Issenberg, „is om niet blind achter nieuwe snufjes aan te rennen, maar ze slim te gebruiken in een oude strategie. Daarom zie je in Florida zoveel Clinton-vrijwilligers op universiteiten rondlopen. Daar zit een groep potentiële kiezers op een kleine plek geconcentreerd, en moet je dus ouderwets de deuren langs.”

Ook de Republikeinen hebben de beschikking over gedetailleerde metadata. Maar de Trump-campagne lijdt onder structurele problemen, zegt Sasha Issenberg. Zo zijn er te weinig vrijwilligers en nauwelijks lokale campagnekantoren.

„Trump heeft een ander idee van wat een goede campagne is. Hij wil niet zijn basis uitbreiden, maar de kiezers motiveren die toch al achter hem stonden. Daarom investeert hij weinig in klassiek campagnevoeren, en concentreert hij zich op massale bijeenkomsten die op tv komen.”

Dat is een groot risico, denkt Issenberg, want het belangrijkste onderdeel van campagnevoeren is ook het saaiste: je moet kiezers praktische informatie geven.

„Wanneer de verkiezingsdag is, waar ze kunnen stemmen, die dingen zijn vaak onbekend bij kiezers. Met alleen enthousiasme kom je er niet. Florida is erg spannend, maar ik vermoed dat Trump hier op de verkiezingsdag last van gaat krijgen.”

Popster Jennifer Lopez voerde deze week campagne voor Clinton. Tekst gaat verder onder de video:

Maar er is volgens Issenberg nog een veel groter probleem. „Trump heeft, uit zuinigheid of desinteresse, nooit een eigen campagne opgezet. Hij heeft de infrastructuur van de Republikeinse Partij overgenomen, en vindt dat zij het verder maar moeten regelen.”

Na de nederlaag van 2012 maakte partijvoorzitter Reince Priebus een harde analyse van de Republikeinse campagnetechniek: verouderde kennis had hun de nederlaag bezorgd. Daarom bouwden de Republikeinen de afgelopen jaren een gedetailleerd systeem op om kiezers in kaart te brengen. Trump nam dat over.

Trump heeft andere belangen

Het probleem is volgens Issenberg dat de belangen van de partij en Trump niet overeenkomen. De partij wil ook het Republikeinse Congres behouden. Dat betekent dat campagne gevoerd moet worden in gebieden die niet pro-Trump zijn.

Zo is in Florida de Republikeinse senator Rubio verwikkeld in een spannende strijd met een Democraat. Veel van Rubio’s kiezers wonen in Little Havana, een overwegend Cubaanse wijk. Issenberg:

„Die kiezers piekeren er niet over op Trump te stemmen, na zijn denigrerende opmerkingen over migranten. Trump heeft in Miami dus weinig aan de Republikeinse campagnemachine. Terwijl hij juist hier iedere stem kan gebruiken.”