Consumentenbond: pas op voor malafide kortingssites

De organisaties bieden een vrijblijvend kortingsabonnement aan, om vervolgens een veel duurder abonnement aan te smeren.

Foto Lex van Lieshout / ANP

Bij de Consumentenbond zijn in korte tijd meer dan tweeduizend klachten binnengekomen over bedrijven die mensen via de telefoon benaderen voor kortingsacties. Die kortingen zijn bedoeld om consumenten een veel duurder abonnement aan te smeren of op andere manieren geld af te troggelen, zo waarschuwt de Consumentenbond donderdag.

In totaal noemt de belangenbehartiger achttien bedrijven waarover de laatste tijd klachten zijn binnengekomen. Het gaat om organisaties zoals Big Mundo, WeekendjeGenieten en Reisvoordeelvoucher. Dergelijke organisaties bieden consumenten een kortingsabonnement aan, waarmee ze voordelig producten of tripjes kunnen aanschaffen. Klanten krijgen te horen dat ze zo’n abonnement vrijblijvend kunnen proberen.

Agressieve incassopraktijken

Als mensen voor het einde van hun proeftijd het abonnement niet zélf opzeggen, brengen de verkopers eenmalig 100 euro in rekening. Dit is wettelijk niet toegestaan, zo benadrukt de Consumentenbond:

“Een telefonische overeenkomst voor een dienst is niet geldig zonder handtekening. Gedupeerde consumenten hoeven dus niet te betalen.”

De malafide kortingsbedrijfjes beweren via de telefoon echter het volslagen tegenovergestelde. Zij beweren tegenover consumenten dat bij een handtekening bij eenmalige betalingen niet nodig is. Vaak zetten ze Consumenten onder druk met bandopnames van telefoongesprekken of “agressieve incassopraktijken”.

De Consumentenbond adviseert gedupeerden om de kortingsbedrijven nooit te betalen, ook niet onder protest.