ABN Amro moet forse naheffing betalen aan de fiscus

Het gaat om een bedrag van 142 miljoen euro voor twee vrij onbekende financieringsvehikels: Pumbaa en Simba.

Gerrit Zalm, bestuursvoorzitter van ABN Amro, tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Foto Robin van Lonkhuijsen/ ANP

ABN Amro moet een naheffing van 142 miljoen euro betalen aan de Belastingdienst. De bank heeft ergens in het afgelopen jaar in het geheim een schikking getroffen met de fiscus. De bank zou dit bij de publicatie volgende week van de kwartaalcijfers officieel bekend willen maken. Dat meldt Het Financieele Dagblad donderdag op basis van gelekte interne documenten van ABN Amro.

De naheffing houdt verband met de activiteiten van twee financieringsvehikels van ABN Amro, genaamd Pumbaa en Simba (naar de figuurtjes in de Disney-film The Lion King). Deze vrij onbekende vehikels zijn niet geconsolideerd in de cijfers van ABN Amro, omdat de bank niet bij machte zou zijn om de “variabele resultaten van deze entiteiten te beïnvloeden”, volgens de bank.

ABN Amro zou ook nauwelijks blootgesteld zijn aan de resultaten van de vehikels, hoewel zij naar eigen zeggen de belangrijkste eigenaar is. Die opbrengsten worden verdeeld onder onbekende derde partijen. In de vehikels ging vorig jaar 4,3 miljard euro om.

Slecht nieuws voor beleggers

De Belastingdienst is echter van mening dat ABN Amro wél belasting moet betalen over de activiteiten van de vehikels, meldt het FD. Er zouden “zware onderhandelingen” met de fiscus zijn gevoerd over het geschil. De uitkomst is dat ABN Amro een naheffing moet betalen, verspreid over vijf jaar. Dit jaar moet de bank een eerste bedrag van 29 miljoen euro afrekenen.

Voor beleggers die bij de beursgang aandelen kochten is het slecht nieuws. Door de naheffing komt er druk op de winst te staan en dat is slecht voor aandeelhouders. In het prospectus werd over dit risico niets gemeld. De staat is met 77 procent van de aandelen nog altijd verreweg de grootste aandeelhouder.

De vehikels verzorgen via een ingewikkelde constructie financiering voor ABN Amro zelf: de vennootschappen lenen geld van Deutsche Bank en lenen een deel daarvan weer uit aan ABN Amro. De rest wordt belegd in Duitse staatsobligaties. ABN Amro betaalt rente op de leningen. Als onderpand verstrekt zij obligaties aan de vehikels die gedekt zijn door hypotheken van de bank.

‘Gestructureerde’ vehikels zoals Simba en Pumbaa zijn legaal en worden door veel banken gebruikt om risico’s te isoleren of bepaalde zaken van de eigen balans te houden. Maar ze kunnen ook misbruikt worden. Het Amerikaanse Enron deed dat bijvoorbeeld. Dat verborg op grote schaal schulden in dergelijke vehikels om beleggers te misleiden.

In een reactie zegt ABN Amro dat de informatie “onjuist” is.

“Er bestaan op dit moment ook geen verschillen van mening met de fiscus over de behandeling van financieringsinstrumenten. Over onze fiscale positie doen wij verder geen andere mededelingen.”