ABN Amro moet 142 miljoen naheffing betalen aan fiscus

Bank

De Belastingdienst wil geld wegens twee vehikels: Pumbaa en Simba

Foto ANP

ABN Amro moet een naheffing van 142 miljoen euro betalen aan de Belastingdienst. De bank heeft in het afgelopen jaar in het geheim een schikking getroffen met de fiscus. De bank zou dit bij de publicatie volgende week van de kwartaalcijfers officieel bekend willen maken.

Dat meldt Het Financieele Dagblad donderdag op basis van gelekte interne documenten van ABN Amro.

De naheffing houdt verband met de activiteiten van twee financieringsvehikels van ABN Amro: Pumbaa en Simba (naar de figuurtjes in de Disney-film The Lion King). Deze vrij onbekende vehikels zijn niet geconsolideerd in de cijfers van ABN Amro, omdat de bank niet bij machte zou zijn om de „variabele resultaten van deze entiteiten te beïnvloeden”, aldus de bank.

ABN Amro zou ook nauwelijks geraakt worden door de resultaten van de vehikels, hoewel zij naar eigen zeggen de belangrijkste eigenaar is. De opbrengsten worden verdeeld onder onbekende derde partijen. In de vehikels ging vorig jaar 4,3 miljard euro om.

De Belastingdienst is echter van mening dat ABN Amro wél belasting moet betalen over de activiteiten van de vehikels, meldt het FD. Er zouden „zware onderhandelingen” met de fiscus zijn gevoerd over het geschil. De uitkomst is dat ABN Amro een naheffing moet betalen, verspreid over vijf jaar. Dit jaar moet de bank een eerste bedrag van 29 miljoen afrekenen.

Voor beleggers die bij de beursgang aandelen kochten is het slecht nieuws. Door de naheffing komt de winst onder druk en dat is slecht voor aandeelhouders. In het prospectus werd over dit risico niets gemeld. De staat is met 77 procent van de aandelen nog altijd verreweg de grootste aandeelhouder.

De vehikels verzorgen via een ingewikkelde constructie financiering voor ABN Amro zelf: de vennootschappen lenen geld van Deutsche Bank en lenen een deel daarvan weer uit aan ABN Amro. De rest wordt belegd in Duitse staatsobligaties. ABN Amro betaalt rente op de leningen. Als onderpand verstrekt zij obligaties aan de vehikels die gedekt zijn door hypotheken van de bank.

‘Gestructureerde’ vehikels zoals Simba en Pumbaa zijn legaal en worden door veel banken gebruikt om risico’s te isoleren of bepaalde zaken van de eigen balans te houden. Maar ze kunnen misbruikt worden. Het Amerikaanse Enron deed het. Dat verborg op grote schaal schulden in dergelijke vehikels om beleggers te misleiden.

ABN Amro was vooralsnog niet bereikbaar voor een reactie.