MH370 had waarschijnlijk brandstoftekort

Uit onderzoek van de Australische autoriteiten naar de vleugelklep blijkt dat het vliegtuig niet was ingesteld op een landing.

Een brokstuk van vermoedelijk de MH370 Foto: AFP

Een nieuw rapport over het vermiste vliegtuig van Malaysia Airlines, de MH370, versterkt het vermoeden dat het toestel is neergestort door een tekort aan brandstof. Uit onderzoek van de Australische autoriteiten naar de vleugelklep blijkt dat het vliegtuig niet was ingesteld op een landing, omdat de kleppen die moeten worden uitgeklapt voor een landing nog waren ingeklapt. Ook de satellietcommunicatie voordat het vliegtuig verdween duidt erop dat het toestel met hoge snelheid vloog voordat het van de radar verdween.

Vlucht MH370 van Malaysia Airlines verdween op 8 maart 2014 tijdens een tocht van de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur naar Beijing. Aan boord waren 239 personen. Het toestel werd nooit teruggevonden, maar wel spoelden enkele brokstukken aan. Een vleugelklep, die onlangs in Tanzania aanspoelde, is nu in Australië onderzocht.

Menselijke interventie

In het rapport wordt er vanuit gegaan dat er geen sprake was van menselijke interventie tijdens het neerstorten van het vliegtuig. Australische autoriteiten gaan er nu vanuit dat het vliegtuig toen het naar beneden kwam geen bewuste opdrachten kreeg, het op automatische piloot stond en dus een duikvlucht maakte. Dat is van belang, omdat als het toestel gelijkmatiger naar beneden is gegaan het gebied waar de resten kunnen worden gevonden een stuk groter wordt.

Het gebied waar op dit moment al wordt gezocht, en dat 120.000 vierkante kilometer beslaat, lijkt daarmee het juiste gebied te zijn. inmiddels zijn al meer dan twintig objecten gevonden die mogelijk of zeker van het vliegtuig waren. Een verdere zoektocht met sonarapparatuur leverde echter tot nu toe niets op.

Het rapport werd woensdag gepresenteerd bij de aftrap van een driedaagse bijeenkomst van internationale experts om plannen te maken hoe de zoektocht moet worden voortgezet. Directeur van het Australian Transport Safety Bureau dat het onderzoek uitvoerde benadrukte dat op basis van dit onderzoek meerdere conclusies kunnen worden getrokken over de intenties van de piloot. Ze kunnen niet bij kennis zijn geweest, of geen intenties hebben gehad veilig te landen.