Hollywood is links, de films rechts

Entertainment en politiek Een politieke kloof tussen ‘Heartland America’ en Hollywood: Donald Trump krijgt weinig steun van de sterren, die films maken juist voor de ‘Trump-Amerikaan’.

Deze week werd de Foto Reuters

Als een van de weinigen in Hollywood was Clint Eastwood vier jaar geleden enthousiast over de Republikeinse kandidaat Mitt Romney. Zo enthousiast zelfs dat hij Romney op de partijconventie steunde met een absurdistische sketch.

En nu? Eastwood blijft trouw aan de partij die Donald Trump als vlaggendrager heeft gekozen. Maar dit keer is de acteur en regisseur in een beperkt gezelschap. B-acteur Stephen Baldwin, broer van Trump-imitator Alec Baldwin. Oude rot Jon Voight, vader van Angelina Jolie. De countryzangers Kid Rock en Ted Nugent. En dat is het wel.

De rest van de entertainmentwereld staat achter Hillary Clinton (of houdt zich stil). Van Meryl Streep tot Oprah Winfrey: met warme woorden en chique fundraisers steunen ze de democraat. Verrassend is dat niet. Hollywood bevindt zich al decennia links van de gemiddelde Amerikaan. Voor Clinton is de entertainmentwereld een geldautomaat. Trump is er niet welkom. Deze week nog werd de ster van Trump op de Walk of Fame in Hollywood met een hamer bewerkt; een daad van logische burgerlijke ongehoorzaamheid, zei de dader.

Tegenstrijdig

Toch is de eenzijdigheid van de popcultuur dit jaar opmerkelijk, aangezien Trump er zelf uit voortkomt. Zijn geld verdiende hij als bouwmagnaat, zijn roem vergaarde hij als reality-tv-personage. Maar het Amerika dat hij aanspreekt, ligt tussen de kuststeden, tussen de financiële en culturele elites van Los Angeles en New York. De ploeterende groep die in de Amerikaanse media wordt omschreven als ‘de blanke middenklasse’ zit in het zuiden en het Midden-Westen.

De ironie waar niemand in Hollywood over praat, is dat de popzangers, filmmakers en acteurs die Trump verafschuwen muziek, films en tv-series maken voor Trump-stemmers. Hollywood is links, veel Hollywood-producten zijn rechts. In films en series staan individuele vrijheid, de vlag en het gezin centraal. De helden van de popcultuur dragen wapens. Ze luisteren naar countrymuziek en rijden in pick-uptrucks, voeren oorlog en martelen van terreur verdachte moslims.

Het zijn niet alleen de apolitieke superheldenfilms en de mainstream hiphop die blanke tieners in Nebraska draaien. Ook onafhankelijke films die prijzen winnen, gaan over het leven in het conservatieve heartland. Het is het land dat aan de kusten badinerend ‘fly-over country’ wordt genoemd, een veelzeggende belediging van de miljoenen gewone, stemmende Amerikanen die er wonen.

Kijk dit jaar naar de beste films. Manchester by the Sea met Casey Affleck. Billy Lynns Long Half-Time Walk, het nieuwe drama van Ang Lee. Of de moderne western Hell or High Water met Jeff Bridges. Oscar-nominaties wachten deze films. En de personages erin zouden vermoedelijk op Trump stemmen. Of in ieder geval niet op Clinton.

Campagnekas

De hardwerkende of een baan zoekende arbeiders en huisvrouwen die hun dromen zien wegglippen terwijl de mijnen sluiten en de zware industrie verdwijnt – is Clinton er voor hen? Gezien vanuit Indiana heeft de kandidate alleen maar belangstelling voor minderheden, Wall Street-bankiers en de Hollywood-sterren die haar campagnekas spekken.

Ook de Trump-Amerikaan kijkt graag naar Terminator en de andere films van DreamWorks. Dat is de filmstudio van Jeffrey Katzenberg. Dat Katzenberg bekendstaat als een de rijkste, progressiefste en fanatiekste fondsenwervers voor de Democraten? Als zijn films vermakelijk zijn en geld opbrengen in Texas, dan zal Katzenberg noch de bioscoopganger wakker liggen van de politieke kloof tussen Hollywood en heartland.