Groei advertentieverkoop stuwt resultaat Facebook weer

De omzet steeg met meer dan 50 procent naar 7 miljard dollar, de winst groeide 166 procent.

Foto Karen Bleier / AFP

De advertentie-inkomsten van Facebook hebben het sociale medium ook in het derde kwartaal van dit jaar een flinke omzet- en winststijging bezorgd. Het bedrijf zette ruim 7 miljard dollar (6,3 miljard euro) om en maakte 2,4 miljard dollar winst, blijkt uit woensdag gepubliceerde kwartaalcijfers.

De omzet stijgt daarmee 56 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015, de winst liefst 166 procent. De omzetstijging komt door de explosief gestegen hoeveelheid verkochte advertenties. Mobiele advertenties worden steeds belangrijker. Vorig jaar kwam 78 procent van de advertentie-inkomsten van mobiel, nu is dat 84 procent.

Lees ook dit stuk over het verdienmodel van Facebook: Zo verdient Facebook geld aan gebruikers

Video

In een verklaring herhaalde topman Mark Zuckerberg dat Facebook zich blijft focussen op video. Volgens Zuckerberg boekt Facebook gestaag progressie met video als speerpunt in de apps van Facebook. Het bedrijf maakt niet bekend hoeveel advertentie-inkomsten uit video komen.

Waar andere techbedrijven de mist in gaan met hun videoservices, doet Facebook het juist goed. Recent besloot Twitter te stoppen met videoservice Vine. In april lanceerde Facebook de mogelijkheid om live te streamen met de functie Facebook Live. Facebook werkt ook aan de ontwikkeling van een eigen virtual reality-camera en is eigenaar van Oculus, een bedrijf dat VR-bril Oculus Rift maakt.

Het aantal dagelijkse gebruikers van Facebook ligt inmiddels rond de 1,2 miljard. 1,1 miljard van hen bezoeken Facebook dagelijks via hun smartphone.