Games helpen je leren

Amerika is het land van de gamification: technologie wordt steeds meer gebruikt om via spel te leren en te beslissen.

Foto iStock

Handen schudden met een virtuele nieuwe Clinton, meeschreeuwen met een hologram van de volgende Trump? Het is niet ondenkbaar, een scheut augmented reality in de campagne van 2020. Er is immers geen principieel verschil tussen Pokémon Go en een politieke partij: in elke kiezer schuilt in potentie een avatar, op zoek naar een werkelijkheid om een rol in te spelen.

Maar die ontwikkeling kan een verrassende wending nemen. Zo werkte Disney jaren aan een nieuw Fantasyland waar bezoekers ‘persoonlijke’ ontmoetingen zouden hebben met virtuele sprookjesfiguren als Belle en Sneeuwwitje. Storytelling werd gezien als de grootste belofte van virtual reality. Maar uiteindelijk kreeg het publiek van het Magic Kingdom in 2014 alleen de Seven Dwarfs Mine Train, een achtbaan met extra trileffecten. Storytelling had het afgelegd tegen de suggestie van gevaar.

Emoties stuur je per game

Intussen kwam Disney/Pixar vorig jaar wel met een andere, veelbesproken vernieuwing: de animatiefilm Inside Out over de werking van de geest. Die ging vergezeld van een app die kinderen leert hun emoties te sturen. Amerika is het land van de gamification: dankzij technologische middelen wordt spel de komende jaren steeds invloedrijker, om te beginnen in het onderwijs en de opvoeding.

0511spgames4

Gamers willen geen bril

Opvallend genoeg zitten gamers niet in de frontlinie van de nieuwe mogelijkheden. Dit jaar kwamen de eerste virtual reality-brillen uit, maar Fortune schreef deze zomer al: „Het is nog niet echt een ding.” Dit komt deels doordat de complexe games die fanatieke gamers graag spelen lastig te vertalen zijn naar virtual reality. Gamemedia kijken vooral uit naar nieuwe versies van complexe spellen voor de solistische gamer en online multiplayergames voor de rest. Mobiel wordt wel steeds belangrijker.

De verbeelding ligt in Azië

De afzetmarkt voor games groeit harder in India en China dan in de VS. Dat heeft inhoudelijke gevolgen. Eerder zagen we hoe de Hollywoodfilm Transformers verchineesde. Het vierde deel van de Amerikaanse reeks speelde zich grotendeels af in China, met veel Chinese acteurs. Het werd de meest succesvolle film in China ooit. Behalve de zucht naar heftige ervaringen is dat ook een trend die de Amerikaanse verbeelding vormt: de toekomst ligt in Azië.