Dit zijn de films die NRC deze week bespreekt

Hacksaw Ridge van Mel Gibson is meedogenloos, maar The Accountant komt niet uit de verf. Het Waalse Je me tue à le dire is excentriek en aanstekelijk.

  • ●●●●

    Je me tue à le dire: Komedie

    Je me tue à le dire is een excentrieke en aanstekelijke film, die de angst voor de dood met droge humor benadert. Het veelbelovende debuurt van scenarist-regisseur Xavier Seron is fraai gestileerd. Lees de recensie: Doodsangst benaderd met droge humor

    Regie: Xavier Seron. Met: Jean-Jacques Rausin, Myriam Boyer, Serge Riaboukine. In: 10 bioscopen.

  • ●●●●

    Hacksaw Ridge: Oorlogsfilm

    Hacksaw Ridge vertelt het op feiten gebaseerde verhaal van soldaat Desmond Doss, die als zevendedagsadventist geen wapen mag aanraken. In een bloederige, meedogenloze strijd op het Japanse eiland Okinawa moet hij zich bewijzen. De geweldadige beginscène uit Saving Private Ryan lijkt er kinderspel bij. Lees de recensie: Een christen-pacifist in de hel

    Regie: Mel Gibson. Met: Andrew Garfield, Hugo Weaving, Vince Vaughn, Sam Worthington. In: 84 bioscopen.

  • Waarom zijn oorlogsfilms zo interessant? Lees: De glamour van het slagveld
  • ●●●●●

    Een echte vermeer: Melodrama

    Noem het een ‘bijna-waargebeurd verhaal’ of een geromantiseerde versie van het leven van de Nederlandse meestervervalser Han van Meegeren, Een echte vermeer weeft verschillende episodes uit zijn leven slim door elkaar. Maar alles verdrinkt in pathetiek. Lees de recensie: Vervalser ten onder aan melodrama

    Regie: Rudolf van den Berg Met: Jeroen Spitzenberger, Lize Feryn, Porgy Franssen. In: 51 bioscopen.

  • ●●●●

    Remainder: Arthousethriller

    Remainder, de verfilming van een onverfilmbaar geachte cultroman van Tom McCarthy uit 2005, is een film als een Drosteblikje. De paranoia en desoriëntatie van hoofdpersoon Tom zorgen dat je als kijker verdwaalt in deze onmogelijke, stilistisch sterke film. Lees de recensie: Verdwaald in eigen brein: een filosofisch spiegelpaleis

    Regie: Omer Fast. Met: Tom Sturridge. In: 12 bioscopen.

  • ●●●●

    Hedi: Drama

    De Tunesische film Hedi heeft zeker een boodschap. Voor regisseur Mohamad Ben Attia zitten er veel politieke ondertonen in het verhaal. Maar misschien is het bevrijdender om geen boodschap te zoeken in de minimalistische, droogkomische film. Lees de recensie: Een autoverkoper ontwaakt

    Regie: Mohamed Ben Attia. Met: Majd Mastoura, Omnia Ben Ghali, Rym Ben Messaoud. In: 11 bioscopen.

  • Lees ook het interview met regisseur Mohamed Ben Attia: ‘Een revolutie is als verliefd zijn’
  • ●●●●●

    Fataal: Drama

    Regisseur Jesse Bleekemolen was pas 17 toen hij begon aan zijn debuutfilm Fataal. Het is een oprechte film over een ambitieuze twintiger die een dwarslaesie oploopt na een vechtpartij. Het geheel oogt professioneel, maar Bleekemolen kan nog veel leren. Lees de recensie: Oprecht revalidatiedrama, maar er valt nog veel te leren

    Regie: Jesse Bleekemolen. Met: Jeffrey Hamilton, Priscilla Knetemann, Mamoun Elyounoussi, Ronald Top. In: 12 bioscopen.

  • ●●●●●

    In Pursuit of Silence: Documentaire

    Doe je ogen dicht en luister. Wat hoor je? Vast geen stilte. Zelfs in een Amerikaans natuurpark wordt nog 35 decibel aan geluid geproduceerd, leert Pursuit of Silence ons. Maker Patrick Shen gaat op zoek naar échte stilte. Het is alleen lastig te begrijpen waarom zijn film dan is volgesmeerd met pianogepingel. Lees de recensie: Piano verstoort meditatieve strijd tegen de decibels

    Regie: Patrick Shen. In: 9 bioscopen.

  • ●●●●●

    The Accountant: Actiethriller

    Ben Affleck speelt nog iets vlakker dan normaal om een geniale autistische accountant te spelen - maar wel een die behoorlijk goed kan vechten en schieten. Best een originele actieheld, maar het plot komt niet uit de verf. Lees de recensie: Batman wordt een autistische actieheld

    Regie: Gavin O’Connor. Met: Ben Affleck, Anna Kendrick, John Bernthal, John Lithgow. In: 78 bioscopen.

  • Lees het profiel van Ben Affleck: Een ster met een fletse uitstraling