Bpost wil uitbreiden met een app, kranten, tabak, snacks – en PostNL

Internationale postmarkt

Waarom het Belgische Bpost aast op PostNL is de vraag. Het staatsbedrijf heeft geld over en grote ambities met pakketpost.

Foto Getty Images

Wéér is uitgelekt dat het Belgische postbedrijf Bpost zint op een overname van PostNL. Afgelopen mei was het oud-minister van Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille die op de radio zijn mond voorbij praatte – waarna de onderhandelingen alsnog stuk liepen. Deze week lekte via een adviesbureau van Bpost per ongeluk uit dat het opnieuw een „vriendelijke toenadering” onderzoekt.

De Belgische post haastte zich woensdag te zeggen dat sinds mei geen gesprekken met PostNL meer zijn gevoerd en dat het bestuur nog geen besluit heeft genomen. PostNL zei direct „onaangenaam verrast” te zijn en alle vertrouwen te hebben in een „zelfstandige strategie”.

Als de „vriendelijke toenadering” alsnog een vijandige overname dreigt te worden, kan PostNL overigens een beschermingswal optrekken. De Stichting Continuïteit PostNL kan dan zo veel aandelen opkopen, dat de andere koper buitenspel komt te staan.

‘We moeten absoluut niet blozen’

In mei zou Bpost 2,25 miljard euro voor het Nederlandse postbedrijf hebben geboden. Waarom is België zo geïnteresseerd in PostNL?

„Internationale overnames van postbedrijven bieden algemeen weinig synergievoordelen”, zegt analist Maarten Bakker van ABN Amro. „De postnetwerken overlappen niet.”

Op het eerste gezicht doet Bpost het daarbij veel beter, terwijl België minder inwoners (ruim 11 miljoen) telt. Bpost boekte vorig jaar 2,4 miljard euro omzet en 328 miljoen euro winst. Post NL had 149 miljoen euro winst op een omzet van 1 miljard.

„We moeten absoluut niet blozen”, zei bestuursvoorzitter Koen Van Gerven van Bpost in mei op tv in Terzake. „Bpost is een van de best performerende postbedrijven, niet alleen in Europa maar wereldwijd.”

De verklaring is dat BPost een echt staatsbedrijf is, waarbij de Belgische overheid 51 procent van de aandelen heeft, zegt analist André Mulder van Kepler Cheuvreux. „Tien jaar geleden leden ze nog dikke verliezen. Dankzij subsidies zijn ze nu het beste jongetje van de klas.” Tot 2020 mag de Belgische overheid 1,3 miljard euro geven aan Bpost. De Belgische postmarkt is daarbij beschermd. Mulder. „Bpost is een monopolist, terwijl PostNL concurreert met Sandd dat bijna een kwart van de markt heeft.”

De overname van PostNL past mogelijk in de „groei- en diversifiëringsstrategie” die Bpost al enkele jaren ontwikkelt. In juni lanceerde het bedrijf bijvoorbeeld een app om chauffeurs te vinden voor goederenvervoer. In februari sloot Bpost een akkoord over de overname van Lagardère Travel in België, een winkelketen met onder meer kranten, tabak, snacks en ophaalpunten voor pakketjes.

Voluit in pakketjes

Maar Bpost is terughoudend over de motieven voor de overnameplannen. „We hebben de ambitie om voluit te gaan in pakjes”, heeft Van Gerven in Terzake wel gezegd over PostNL.

Qua pakketbezorging heeft PostNL meer marktaandeel (67 procent) dan Bpost (50 procent) in eigen land, volgens Mulder. De totale pakjesomzet van PostNL steeg in het tweede kwartaal 6 procent naar 235 miljoen euro.

In eigen land zou Bpost een kleine concurrent uitschakelen. „PostNL bezorgt ook pakketpost in België en is daar nummer twee achter Bpost, maar wel op grote afstand”, volgens Bakker. Een ander voorbeeld is Deutsche Post, dat in september de Britse UK Mail Group kocht om te kunnen groeien in de Europese pakketmarkt.

Met PostNL zou Bpost verder innovatievermogen binnen halen, zegt Bakker. Het Nederlandse bedrijf is zich tien jaar geleden al gaan wapenen tegen de opmars van e-mail met avond en zondagbezorging en de inzet van huisvrouwen en studenten, zegt hij.

Verder heeft het Belgische postbedrijf ongeveer 600 miljoen euro in kas om vrij te besteden, zegt Mulder: „Dat is veel geld, wat met de lage rente niets oplevert. Als je het investeert in een overname van PostNL levert het wel miljoenen op. Maar dan heb je het niet over een overname om meer synergie te behalen. Dan heb je het eerder over geld dat in je zakken brandt.”