Recensie

Oprecht revalidatiedrama, maar er valt nog veel te leren

‘Fataal’ is een oprechte film over een ambitieuze twintiger die een dwarslaesie oploopt na een vechtpartij. Het oogt professioneel, maar regisseur Bleekemolen kan nog veel leren. ●●

©

Regisseur Jesse Bleekemolen was 17 jaar toen hij aan Fataal begon, gesponsord door de Stichting Zinloos Geweld. Milan is het slachtoffer in dit revalidatiedrama. Hij wil met vinexmeisje Sophie trouwen en ondernemer zijn. Iedereen in Fataal is bijna opdringerig doorsnee, zeker Sophies vader, een accountant die zichzelf dan ook continu een ‘laffe lul’ noemt. Milan heeft ambitie: hij opent een dansclub, Jaguars. Een groot succes, tot hij drie foute jongens de toegang ontzegt, die hem een dwarslaesie schoppen. Milans revalidatie verloopt stroef: er liggen meer trauma’s in zijn verleden.

Het zou flauw zijn Fataal zijn onvolkomenheden in te wrijven: als proeve van jeugdige ondernemingslust verdient de film alle waardering. Ga zo door, zou je willen zeggen: Bleekemolen heeft met Fataal een professioneel ogende, oprechte film afgeleverd waarin bij vlagen goed wordt geacteerd. Maar een wonderkind als Xavier Dolan is hij niet: er valt nog erg veel te leren over enscenering, timing, karakterontwikkeling, dialogen en dosering van emoties. Huiswerk: analyseer Spetters en Born on the Fourth of July.