NS’ers zijn boos, maar chaos op Amsterdam CS viel mee

Spoor

Machinisten en conducteurs willen niet steeds hetzelfde rondje rijden en kwamen in de avondspits van maandag in Amsterdam in actie.

Er vielen op Amsterdam CS Foto ANP

De omroeper van de NS vertelt het er eerlijk bij: door „acties van het personeel” rijden verschillende treinen niet, schalt het maandag aan het einde van de middag door Amsterdam Centraal. Later volgt nog de variatie „staking door het personeel”.

De treinchaos waar vooraf rekening mee werd gehouden, ontstond echter niet. In totaal vielen zo’n twintig treinen uit in de avondspits. Maar dat kwam ook door problemen rond Rotterdam, zegt een woordvoerder. Hoe dan ook vervelend voor de reizigers die moesten wachten, maar op het totaal aantal treinen dat in de spits vanaf Amsterdam Centraal vertrekt, 45 per uur, viel het nog wel mee.

De oorzaak van de treinuitval was een ‘werkoverleg’ dat zo’n honderd machinisten en conducteurs tussen 17 en 19 uur hielden in Amsterdam – technisch was het dus geen staking. Twintig van hen hadden in die uren eigenlijk dienst. Machinisten en conducteurs (in totaal werken er bij NS 7.500) zijn ontevreden over de nieuwe dienstregeling, die in december ingaat. Ze vinden dat ze straks te vaak dezelfde routes moeten rijden: het zogenoemde ‘rondje om de kerk’.

Daar zijn ze heus niet alleen tegen omdat het saai is, vertelt een machinist op Amsterdam Centraal. NS-personeel mag niet met de pers praten, maar deze machinist, al 30 jaar in dienst, wil anoniem wel uitleggen wat het probleem is. Bovenal is het „niet veilig”, zegt hij. Door de eentonigheid – de hele tijd dezelfde stations, dezelfde wissels – raakt een machinist sneller „versuft” en maakt dus sneller fouten. En voor conducteurs die een confrontatie hebben gehad met een agressieve zwartrijder is de kans groter dat ze die nog een keer tegenkomen als ze steeds hetzelfde rondje rijden. Dat is „een superprobleem”, zegt de machinist.

De NS herkent zich niet in dit probleem, zegt een woordvoerder. Er lopen momenteel gesprekken met de machinisten en conducteurs over de hoeveelheid „variatie” in hun werk. De NS snapt ook dat „de lol van het vak” is dat je als machinist of conducteur „het hele land” doortreint. Maar daar komt nu toch wat verandering in.

Daar zijn verschillende redenen voor, vertelt de woordvoerder. Ten eerste gaan er meer treinen rijden op dezelfde trajecten. Daarnaast gaan er bijzondere treinen rijden waar maar een klein clubje speciaal opgeleide machinisten op rijdt. Voorbeeld is de trein tussen Den Haag en Eindhoven op de hogesnelheidslijn, waardoor de reistijd elf minuten korter wordt. Verder gaat er een nieuwe sprinter rijden op een aantal trajecten, die maar door een klein aantal machinisten bestuurd mag worden.

De 27-jarige vertraagde reiziger Jos Bekaert snapt niet zo goed wat het probleem is: „Het ziet er overal in Nederland toch ongeveer hetzelfde uit?” Amelia Rinringoeloe kan zich wel in de NS-werknemers inleven en waardeert het dat ze hun werkoverleg niet de ochtendspits houden. „Dan moet iedereen naar z’n werk.”

Wie moet wachten, kan in de hal terecht voor muzikaal vermaak. Daar laat een pianist een toepasselijke klassieker horen: Hit the road, Jack.