Met on-Maastrichts filmhuis begint ‘nieuwe fase’ Maastricht

Zes zalen en 500 zitplaatsen telt Lumière, dat in oktober opende. „Wij zijn het enige filmtheater van deze omvang met de focus helemaal op cinema.”

Foto Jean-Pierre Geusens / Novum

On-Maastrichts. Dat is de meest gehoorde reactie bij bezoekers van het nieuwe, begin oktober geopende filmhuis, een voormalige energiecentrale aan de noordkant van het centrum. Maastricht staat bekend om een opgepoetst, monumentaal stadscentrum dat sjiek en sjoen is, mooi en keurig. Maar voor Lumière Cinema Maastricht werd de inrichting verzorgd door Dorine de Vos – eerder verantwoordelijk voor Hotel New York in Rotterdam en Villa Augustus in Dordrecht – en Rosie Stapel.

De gemeente trok ruim 11 miljoen euro uit voor het opknappen van het rijksmonument. En nu, precies veertig jaar na het begin met zestig stoelen in een jeugdsociëteit, telt het filmhuis zes zalen en vijfhonderd zitplaatsen. „Onze oude locatie was niet toekomstbestendig”, zegt artistiek directeur David Deprez. „In de weekends moesten we te vaak nee verkopen, omdat de zalen vol zaten.”

Het kwam ook voor dat apparatuur halverwege een vertoning ophield. „Filmhuispubliek van het eerste uur ziet daar misschien nog de charme van in. Maar de meeste andere bezoekers zijn veeleisender. Ook door de kwaliteit die ze thuis gewend zijn.”

Nieuwe fase

Het filmhuis trok het afgelopen jaar zo’n 100.000 bezoekers. Dat moet naar 120.000. Deprez: „We zijn in het land het enige filmtheater van deze omvang met de focus helemaal op cinema. Elders richten ze zich ook nog op zaken als jazz, cabaret en debat.”

Volgens wethouder Gerdo van Grootheest (Ruimtelijke Ontwikkeling, GroenLinks) gaat Maastricht met de opening van Lumière „een nieuwe fase in”. Van Grootheest: „Deze stad heeft een lange traditie van herbestemming van erfgoed. Vooral religieuze monumenten kregen andere gebruikers: universiteit, horeca, een boekhandel. Industrieel erfgoed bleef een beetje buiten beeld.”

En dat terwijl juist in Maastricht, met de aardewerkindustrie van Petrus Regout (Sphinx), de industriële revolutie in Nederland begon. Naast Lumière vestigen zich de komende tijd onder meer een studentenhotel (in het markante, witte Eiffelgebouw) en woonwarenhuis Loods 5 in oude fabriekspanden.

Maastricht investeert 42 miljoen in de herbestemming van het industrieel erfgoed. Bijna de helft komt ten goede aan cultuur. Ook poppodium De Muziekgieterij beschikt binnenkort over een vernieuwd complex, met onder meer een zaal voor 1.100 bezoekers. Wethouder Van Grootheest: „Deze ontwikkelingen leiden tot het soort stedelijke kwaliteit dat deze stad nog miste, terwijl daar met een snel veranderende bevolking juist grote behoefte aan bestaat.”